Programma

Nieuws
Artikel delen

Patiëntportaal St. Anna gaat live, wordt nog uitgebreid

Sinds maandag 20 januari hebben alle patiënten van het St. Anna Ziekenhuis (Geldrop, Eindhoven)
toegang tot hun medische gegevens via mijnAnna. Via de website van het ziekenhuis, in de welkomsthal en via de telefoon kunnen patiënten toegang aanvragen tot het portaal. De komende maanden worden de functies van het portaal uitgebreid.

Via MijnAnna kunnen patiënten op ieder gewenst moment onder andere hun medisch dossier inzien en labuitslagen bekijken. Door toegang tot deze gegevens via het patiëntportaal moeten patiënten meer regie over hun eigen zorgproces krijgen, aldus de zorgaanbieder: ze zijn zo beter geïnformeerd voorafgaand, tijdens en na hun consult. Alle informatie is bovendien op één plek terug te vinden (zoals uitslagen, afspraken, verslagen van een consult).

Thuis rustig nalezen

In een nieuwsbericht op de website citeert St. Anna Jo Roelofs (66) uit Budel, die mijnAnna voor de eerste keer gebruikt met behulp van werkstudent Nathalie van de Laar. Dhr. Roelofs zegt over het portaal: “Ze heeft me net laten zien hoe het werkt en waar ik mijn uitslagen en verslagen kan terugvinden. Dat vind ik heel handig want dan kan ik het thuis nog eens rustig nalezen en laten zien.”

De komende maanden wordt mijnAnna nog verder uitgebreid en wordt het bijvoorbeeld ook mogelijk om herhaalrecepten aan te vragen en online (vervolg) afspraken te plannen. Op de website van het ziekenhuis is ook een video te zien die de werking van het portaal uitlegt.

In september 2019 meldde e-health kennisinstituut Nictiz dat al 60 ziekenhuizen patiënten toegang tot onder meer medische gegevens boden via een patiëntportaal. Met ingang van 1 juli 2020 zijn de Nederlandse ziekenhuizen wettelijk verplicht om patiënten digitale inzage te geven in hun medische gegevens.

Patiëntportaal onderdeel VIPP A2

Het St. Anna Ziekenhuis liet vorig jaar weten dat het patiënten vanaf oktober 2019 de mogelijkheid zou bieden om gebruik te maken van MijnAnna. Het ziekenhuis heeft het portaal ontwikkeld in samenwerking met partner Philips Vital Health. MijnAnna draait op gezondheidsplatform Engage. Het portaal maakt deel uit van het voldoen aan VIPP-module A2, online inzage geven in medische gegevens.

Paul de Roij, projectleider mijnAnna, stelt dat het één van de eerste ziekenhuizen is die Engage gaan gebruiken als patiëntenportaal. Op termijn volgen er meer zorgaanbieders. Hierdoor heeft een patiënt via één inlog toegang tot medische informatie van alle aangesloten zorgaanbieders.

Samenwerking met Philips

St. Anna en Philips sloten eind 2018 een overeenkomst voor vijf jaar voor de inzet van e-health toepassingen Het doel is om patiënten beter op afstand te kunnen behandelen en daarmee vermijdbare ziekenhuisopnames te voorkomen en poliklinische herhaalbezoeken te verminderen. Een ander aspect van de samenwerking richt zich op het ontwikkelen, testen en delen van kennis rond (top)sportgezondheidszorg.

Philips VitalHealth is hoofdsponsor van de ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2020.

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen