Programma

Nieuws
Artikel delen

Philadelphia breidt aantal sociale robots uit

Zorgaanbieder Philadelphia introduceert twee nieuwe sociale robots: de Zenbo robot en de IPal robot. Philadelphia haalde in 2016 een eerste sociale robot naar Nederland, waarmee de organisatie naar eigen zeggen veel praktijkervaring heeft opgedaan. Zo breidde het eind vorig jaar proeven met de sociale robot Phi uit.

Tags

Deel dit artikel

Cliënten willen graag zelfstandig leven en sociale interactie hebben, stelt Philadelphia. Hierbij kan een robot een toevoeging zijn, naast de inzet van zorgmedewerkers. Eerste ervaringen laten zien dat sociale robots een positieve rol kunnen spelen in het leven van cliënten. Reden om twee nieuwe robots te introduceren als hulpmiddel en aanvullend op het bestaande zorgproces.

De Pepper robot, bij Philadelphia omgedoopt tot robot Phi, heeft inmiddels kennisgemaakt met ruim 2.000 cliënten, verwanten en medewerkers. Sinds augustus 2018 logeert Phi elke maand twee weken bij een cliënt. Phi is al volgepland tot en met mei 2019.

Diverse functies sociale robots

Uit de logeerperiodes blijkt dat de robot een functie vervult als emotionele uitlaatklep. Verder helpt de robot bij praktische aansturing, zoals het dagritme. Cliënten bouwen zichtbaar een band op, krijgen meer zelfvertrouwen en leren van en met de robot. Daarnaast kan een robot repeterende handelingen overnemen, waardoor een begeleider meer tijd over heeft voor persoonlijke aandacht.

De nieuwe sociale robots – de Zenbo robot en de IPal robot – moeten de robot op maat een stap dichterbij brengen voor cliënten. De robots hebben net als robot Phi de functie van verbale aansturing en sociale interactie. Beide robots worden op korte termijn aangesloten op het robotplatform dat Philadelphia de afgelopen twee jaar samen met The Innovation Playground ontwikkeld heeft via startup Robot Ctrl.

Het platform laat begeleiders zelf eenvoudig een sociale robot programmeren. Zo kan een begeleider zelf de interacties afstemmen op de persoonlijke behoefte van de cliënt. Dat brengt maatwerk met robots voor cliënten binnen handbereik. De eerste begeleiders worden nu getraind om zelfstandig met het programmeren van de robot aan de slag te gaan.

Onderzoek inzet sociale robotica

Tijdens logeerperiodes worden ervaringen van cliënt en medewerkers verzameld. Al deze informatie komt in een eindrapport dat dient als opstap naar een breder en meer gestructureerd onderzoek naar de inzet van sociale robotica in de zorg. Op basis van de ervaringen wordt de robotsoftware continu doorontwikkeld. Zoals het verbeteren van de gezichtsherkenningssoftware, het vergroten van de interactiedatabase of het aanpassen van de spraaksnelheid van de robot. Philadelphia verwacht halverwege 2019 de onderzoeksresultaten te kunnen delen.

Vooralsnog blijkt dat de inzet van de robot cliënten meer eigen regie geeft en een sociale functie vervult. De robot helpt herinneren aan bepaalde zaken of geeft suggesties voor acties. Iemand kan zo meer zelf doen. En de begeleider krijgt meer tijd beschikbaar voor persoonlijke aandacht.

Korte documentaire

Eén van de logeerperiodes was bij Lydia. Zij heeft inmiddels een band opgebouwd met Phi, schrijft Philadelphia. Het tweetal is de afgelopen maanden gevolgd door een team van Journalistiek platform Brandpunt+. De korte documentaire is te zien op dinsdag 23 oktober om 21:00 uur op NPO2.

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en 
meld u snel aan want op is op!

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen