Poliklinische apotheek BovenIJ start met BeterDichtbij-app

17 mei 2019
BovenIJ-Ziekenhuis
eHealth
Nieuws

In het BovenIJ ziekenhuis is de BeterDichtbij app naast de poliklinische apotheek ook beschikbaar voor patiënten bij de poliklinieken en de zorgafdelingen. Via de BeterDichtbij app kunnen patiënten een vraag stellen over hun behandeling op het moment dat het hun uitkomt.

BeterDichtbij is geïnitieerd door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en sinds 1 januari 2018 verzelfstandigd, waardoor de dienst beschikbaar is voor alle zorgorganisaties in Nederland om aan deel te nemen. In korte tijd zijn diverse ziekenhuizen en huisartsenpraktijken in Nederland aangesloten op BeterDichtbij.

“‘Met de introductie van de BeterDichtbij app willen we patiënten die op regelmatige basis recepten komen afhalen een extra communicatie mogelijkheid geven om vragen te stellen over het gebruik van hun medicatie of bestelde medicatie”, zegt Jelmer Faber, apotheker van de poliklinische apotheek in het BovenIJ ziekenhuis, over de introductie van de BeterDichtbij-app.

https://www.youtube.com/watch?v=bcvNL0P2twU
Via de app BeterDichtbij kunnen patiënten op betrouwbare wijze snel in contact treden met een zorgverlener

BeterDichtbij-app breed beschikbaar

De digitale zorgdienst BeterDichtbij is sinds 1 januari 2018 een zelfstandig bedrijf. De dienst werd in oktober 2016 gelanceerd als digitale communicatie-app voor patiënten en zorgverleners. De bijbehorende app moet een veilige en laagdrempelige contactmogelijkheid bieden met het ziekenhuis in hun regio. Het gaat veelal om kleine vragen die men anders niet zo eenvoudig aan de juist medisch specialist kan stellen.

De app was in eerste instantie bedoeld voor de 30 regionale ziekenhuizen die lid zijn van de SAZ en voor zorgverleners zoals huisartsen in hun regio. Ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en GGZ-instellingen, maar ook bijvoorbeeld eerstelijns psychologen en -verloskundigen kunnen deelnemen aan BeterDichtbij.