PostNL wil grotere rol in zorgsector

16 september 2019
PostNL
Innovatie
Nieuws

In Trouw zegt PostNL de zorgsector vooral te willen gaan ontlasten met de nieuwe plannen. Volgens het bedrijf houdt de zorg zich momenteel bezig met bepaalde taken die niet alleen veel tijd in beslag nemen, maar ook nog eens kostbaar zijn. Daarbij doelt PostNL met name op het aanbieden en installeren van medische hulpmiddelen.  

“Je kunt je afvragen of taken die de relatief dure verzorger nu uitvoert, niet beter bij de bezorger passen”, zegt Huub Zijlstra, manager van de sector Health die PostNL hiervoor heeft opgericht tegen Trouw.

Tegelijkertijd verwacht PostNL dat patiënten steeds meer de regie over hun eigen gezondheid zullen krijgen. Hierdoor raken zij meer vertrouwd met zelfzorg waardoor bepaalde taken die nu bij de zorgverlener liggen, mogelijk komen te vervallen.

‘Patiënt weer als middelpunt’

De bedoeling is dat ook ongeschoold personeel dan medicijnen bij de patiënt thuis gaat brengen en daar medische apparatuur kan aansluiten. PostNL denkt dat op dit gebied kansen liggen gezien de oplopende personeelstekorten in de zorg en de toename van het aantal thuisbehandelingen. Volgens PostNL moet de patiënt weer ‘het middelpunt’ worden van het zorgproces. Meer hierover vertellen zij tijdens de ICT&health TOP op 8 oktober a.s. Een werkconferentie waar sociaal domein, zorg en tech partijen samen komen.

https://www.youtube.com/watch?v=n_91SjNKqUI
PostNL wil techniek inzetten om lokale bruggen te slaan tussen mensen en daarmee hun welzijn voor de toekomst te behouden en verbeteren. Hoe? Dat bespreken zij tijdens de ICT&health TOP 2019 in Den Haag

De traditionele apotheek, waarbij patiënten hun medicatie aan de balie moeten ophalen, mag onder de plannen van PostNL tot het verleden gaan behoren. PostNL wil dat in de toekomst recepten naar een centraal adres worden gemaild en de patiënt kan dan aangeven wanneer hij wil dat de medicatie wordt thuisbezorgd. De apotheek blijft wel zijn adviserende functie behouden, maar dan niet face-to-face aan de balie.

Het is echter niet de bedoeling dat PostNL zelf zorgtaken gaat uitvoeren of toezicht gaat houden. “De kerntaak van PostNL ligt bij de logistiek, en die kan naar service worden uitgebreid zolang die diensten daarmee te maken hebben”, aldus Zijlstra.

Marktleider in aanvoer medicatie

PostNL is in Nederland al marktleider als het gaat om de aanvoer van medicijnen voor ziekenhuizen. Ook verzorgt het bedrijf de distributie van monsters voor bevolkingsonderzoeken, en bezorgt PostNL medische hulpmiddelen als stoma’s en incontinentieluiers.

Begin dit jaar liet PostNL onderzoek uitvoeren naar het online bestelgedrag van medicatie door consumenten. Daaruit kwam naar voren dat één op de vijf Nederlanders zijn medicatie online bestelt.

Volgens het onderzoek is de helft van de Nederlanders die dagelijks medicatie gebruikt nog terughoudend als het gaat om online medicatie bestellen. Redenen zijn vooral een gebrek aan vertrouwen in webshops (22%) en het gebrek aan persoonlijke informatie en advies (21,8%). Opvallend is volgens Multiscope dat meer 65-plussers medicatie thuis laten bezorgen dan jongeren. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.200 medicijngebruikers in Nederland.