Robins Wereld speelt zich af in een driedimensionale spelwereld waar kinderen in de persoon van Robin allerlei opdrachten en taken uitvoeren om een schat te vinden. Deze taken zijn gericht op vaardigheden die het kind in staat stellen om zijn eigen (leer)gedrag te sturen. Hierbij valt te denken aan aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en het kunnen gebruiken van een flexibele oplossingsstrategie.
De game ondersteunt het kind door tijdens de trainingsfase gerichte hints te geven. Dat is een essentieel verschil met andere games. Robins Wereld meet met behulp van eye movement trackers hoe het trainen van dit leergedrag bijdraagt aan het leren van meer complexe vaardigheden. “Door kinderen een game te laten spelen leren zij beter. Dat geldt nog sterker voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking”, zegt Marja Eding, gedragswetenschapper en initiator en ontwikkelaar van Robins wereld van Stichting ’s Heeren Loo.
’s Heeren Loo ontwikkelt ‘serious game’ voor kinderen met beperking
24 juli 2018
Nieuws