Programma

Nieuws
Wilt u
belangrijke
informatie delen
met onze
redactieraad?
Tip hier de
redactieraad?
Bekijk overzicht
Artikel delen

Saxenburgh gaat gebruik patiëntportaal met DUPP-zuil stimuleren

De Saxenburgh Groep wil meer bekendheid geven aan de mogelijkheid voor patiënten om gebruik te maken van het patiëntportaal MijnSaxenburgh. Reden om gebruik te gaan maken van een informatiezuil – de DUPP-zuil – die door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is ontwikkeld. Onder de Saxenburgh Groep valt onder meer het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactieraad?

Tip hier de redactieraad

Eigen medische gegevens bekijken via MijnSaxenburgh kan al sinds begin 2018. Eind 2018 werd er nog een aantal mogelijkheden toegevoegd, zoals de optie om realtime labuitslagen te bekijken (op hetzelfde moment als ze voor de betrokken behandelaar beschikbaar zijn). Om meer patiënten te stimuleren hun medische gegevens daadwerkelijk online te bekijken, heeft Saxenburgh zich nu aangesloten aan bij de landelijke DUPP-campagne van de NVZ. Daar hoort ook de DUPP-zuil bij.

Stimuleren gebruik patiëntportaal

Momenteel maakt volgens projectleider Roy Stokvis al 34 procent van de patiënten van de Saxenburgh Groep (dat ook locaties voor ouderenzorg omvat) al gebruik van het patiëntportaal. De hoop is dat door de inzet van de DUPP-zuil op de ziekenhuislocatie dit percentage verder stijgt. Over het gebruik van het portaal zegt Stokvis: “We krijgen veel positieve reacties, patiënten kunnen zich van te voren beter voorbereiden, hoeven niet te bellen om te vragen wanneer een afspraak ook alweer gepland staat of kunnen na een consult, thuis de uitslag nog eens rustig doornemen.

Stokvis nam samen met kinderarts en CMIO Karin Zwager 18 april de eerste DUPP-zuil in ontvangst. “Door te duppen krijgen patiënten meer inzicht en regie over hun eigen ziekte- en behandelproces en dat vinden wij als ziekenhuis heel belangrijk”, aldus Zwager. “Met de informatiezuil brengen we het belang van het raadplegen van je persoonlijk dossier extra onder de aandacht.”

Patiënten hebben in 2018 ruim 2 miljoen keer digitaal informatie opgevraagd (geduppt) via patiënt(en)portalen van Nederlandse ziekenhuizen. In 2017 was dat nog één miljoen keer. Duppen (Digitale Uitwisseling Patiënt & Professional) betekent dat de patiënt altijd en overal toegang heeft tot zijn eigen medische gegevens. Dat kunnen gegevens uit het ziekenhuis zijn zoals een uitslag van bloedonderzoek, maar ook van de huisarts of GGZ.

Vaker geduppt

Dat er steeds vaker geduppt wordt, is volgens de NVZ een resultaat van het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP) dat de NVZ de afgelopen jaren samen met VWS heeft ontwikkeld en uitgerold bij de meeste ziekenhuizen. Het doel van VIPP is de patiënt online inzage te geven in de eigen medische gegevens.

Vanaf 2020 hebben alle Nederlanders het wettelijke recht op digitale inzage in al hun medische gegevens. Via stimuleringsprogramma’s zoals VIPP worden sectoren in de zorg – van huisartsen tot en met ziekenhuizen en langdurige of thuiszorg – hiermee door het ministerie van VWS geholpen.

De eerste dupp-zuil werd op 22 januari in het Albert Schweitzer ziekenhuis onthuld. Bestuursvoorzitter Peter van der Meer van het Albert Schweitzer ziekenhuis(ASz) ontving de zuil uit handen van NVZ-voorzitter Melkert. Het Franciscus Gasthuis & Vlietland nam op 21 februari zijn eerste informatiezuil van de NVZ in gebruik om het gebruik van het patiëntportaal MijnFranciscus stimuleren.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactieraad?

Tip hier de redactieraad

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen