Serious game Tovertafel wint Europese prijs

22 oktober 2018
EIT-wedstrijd
Innovatie
Nieuws
Active Cues is gericht op het stimuleren van fysieke, sociale en mentale activiteit voor mensen met cognitieve uitdagingen via de serious game Tovertafel. Doel van Active Cues is het creëren van geluksmomenten in de zorg. Dat zou momenteel al richting de 10 miljoen geluksmomenten per dag gaan. De andere winnaar in de categorie Active Wellbeing was Medicus AI. Dat biedt een AI-gebaseerd platform dat gezondheidsdata omvormt tot een interactieve ervaring.

Serious game 'vreemde eend'

Wennekes stelt dat hij de serious game Tovertafel een beetje een vreemde eend in de bijt vond. De andere finalisten hadden meer service gerichte innovaties in met name de care. “Het sprak de jury aan dat het bij ons vooral gaat om het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met dementie. Wij zitten met name aan de menselijke kant, dat onderscheidt ons van de andere finalisten. Het winnen van de EIT Digital Challenge is voor ons een bevestiging dat we de goede kant opgaan.” De EIT Digital Challenge is er op gericht om de beste deep tech innovaties in Europa te identificeren. Volgens Chahab Nastar, Chief Innovation Officer van EIT Digital, moeten Europese bedrijven zo geholpen worden om unicorns te worden, zodat Europa een leidende positie heeft in de digitale economie.

Negen aanmeldingen uit NL

De 25 finalisten komen uit elf Europese landen en zijn geselecteerd uit ruim 200 aanmeldingen uit 24 landen. Vanuit Nederland hebben negen bedrijven zich aangemeld in een van de categorieën: Digital Wellbeing, Digital Infrastructure, Digital Finance, Digital Industry en Digital Cities. Twee Nederlandse bedrijven zijn in de finales beland: Active Cues en Dimebox in de categorie Digital Finance. De twee beste bedrijven van elke categorie winnen een jaar lang groei-ondersteuning van het EIT Digital Accelerator team. Binnen dit team helpen 40 business developers en financiële experts uit dertien Europese steden en een hub in Silicon Valley, scaleups bij het aanboren van nieuwe markten en het aantrekken van kapitaal. Wennekes verwacht via de EIT Digital Accelerator ondersteuning om de positie van Active Cues in Europa te verbeteren. “We willen marktleider worden en uitbreiden binnen Europa en naar de VS. We zitten nu in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zweden en de UK. Ergens beginnen is een ding, maar die landen volhangen met Tovertafels, daar hebben we hulp bij nodig.”

Andere winnaars

Het Oostenrijkse Medicus AI kreeg de tweede prijs in de wacht gesleept in de categorie Digital Wellbeing. Dit bedrijf heeft een op Artificial Intelligence gebaseerd platform die gezondheidsdata converteert naar interactieve ervaringen. De andere finalisten waren de Duitse audEERING dat zich bezighoudt met intelligente audio analysis voor spraak, muziek en geluid voor emotie herkenning; de Zweedse scaleup Minut die een non-invasieve sensor van gebeurtenissen in ruimtes en de Deense scaleup Monsenso die een pitch hield voor een mobiele app voor preventie, interventie en behandeling van mentale ziektes.

Over EIT Digital

EIT Digital is een Europese organisatie voor educatie, innovatie en acceleratie. Het heeft tot doel de economische groei en de kwaliteit van leven in Europa te verbeteren middels digitale technologische innovatie en onderwijs. Dit gebeurt via integratie van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap en een pan-Europese samenwerking met 156 Europese bedrijven, mkb’s, startups, universiteiten en onderzoeksinstituten.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!