Programma

Nieuws
Artikel delen

SJG Weert klaar met patiëntdeel VIPP, digitale ontslagbrief Bravis

SJG Weert heeft de ‘VIPP A2-criteria’ behaald. Dit zijn de criteria die het Versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP) stelt aan ziekenhuizen, voor de tweede stap in dit digitaliseringstraject voor patiëntgerelateerde informatie. Het Albert Schweitzer en Amphia ziekenhuis hebben onlangs de VIPP A2-module ook met succes afgerond. Verder maakt het Brabantse Bravis ziekenhuis nieuwe stappen in digitalisering van patiëntgegevens bekend.

Tags

Deel dit artikel

In 2018 lanceerde het SJG (Sint Jans Gasthuis) patiëntenportaal ‘MijnSJG’, waarmee het patiënten inzicht biedt in medische gegevens, afspraken en labuitslagen. Nu voldoet het Limburgse ziekenhuis ook aan de VIPP-eis van een beveiligd patiëntenportaal en/of een link naar een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) waarin gestandaardiseerd een aantal vooraf vastgestelde medische gegevens wordt geüpload. Voor de patiënt betekent dit een belangrijke stap voorwaarts in het online regelen van zijn ziekenhuiszaken.

Behalen audit Vipp A2

Het behalen van de audit voor implementatie van de VIPP A2-normen betekent onder andere dat het ziekenhuis de vereiste set aan medische gegevens toegankelijk kan maken voor patiënten via MijnSJG. Zo vindt de patiënt in MijnSJG informatie over contactgegevens, diagnoses, medicatie, poli(klinische) contacten, labuitslagen en uitgevoerde verrichtingen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gedownload naar een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO), of (met toestemming van de patiënt) naar andere ziekenhuis- of huisartsinformatiesystemen.

Verder vinden patiënten brieven van medisch specialisten in MijnSJG en biedt het ziekenhuis de implantaatregistratie conform de landelijke richtlijnen aan de patiënt aan. Uit de audit blijkt verder dat op dit moment zo’n 15 procent van de patiënten MijnSJG raadpleegt. Dit betekent dat er maandelijks gemiddeld 2.000 patiënten inloggen.

Zo transparant mogelijk

Om zo transparant mogelijk te zijn, biedt SJG Weert alle gegevens aan zonder vertraging. Hiermee claimt het ziekenhuis uniek te zijn in Nederland. Ook spoort Bravis patiënten aan hun ziekenhuisgerelateerde zaken online via MijnSJG te regelen. Zo kunnen ze via MijnSJG vragenlijsten invullen, NAW-gegevens actualiseren, afspraken maken na verwijzing door de huisarts en reeds geplande afspraken verzetten.

Dit najaar staat volgens René Oliver Handels, programmamanager van het VIPP-programma in SJG Weert, de audit gepland voor de VIPP B2-module. Daarbij staat het digitaal versturen van recepten en het online inzichtelijk maken van het medicatiegebruik van de patiënt centraal. “Uiteraard blijven we ons patiëntenportaal verder uitbouwen, zodat we via dit kanaal in de toekomst de patiënt nóg sterker kunnen betrekken bij zijn zorgproces en ons eigen werkproces kunnen optimaliseren.”

Afronding VIPP

Het Bredase Amphia ziekenhuis maakte eerder deze maand bekend dat het als eerste Nederlandse ziekenhuis alle VIPP-modules (A: Patiënt & Informatie; B: Medicatie & Informatie) heeft afgerond. Als laatste werd module A2 afgerond. Behalve Amphia behaalde ook het Albert Schweitzer ziekenhuis (ASz) recent module A2. Op 22 mei was bij het ASz de audit voor VIPP-module A1 en A2. Het ASz was de eerste VIPP-deelnemer die deze audit haalde.

Digitalisering bij Bravis

Ook het Bravis ziekenhuis heeft stappen gezet op het gebied van digitalisering. De ontslagbrief voor het verpleeghuis, verzorgingshuis of thuiszorgorganisatie komt voortaan vanuit het elektronisch patiëntendossier (HiX) automatisch terecht in de Elektronische Cliënten Dossiers (ECD’s) van Thuiszorg West-Brabant, tanteLouise en Groenhuysen. Binnenkort zal dit ook het geval zijn bij Surplus.

De overdracht wordt gerealiseerd via de XDS-standaard (Cross-enterprise Document Sharing), vertelt Ilona Huijbregts, ICT-verpleegkundige. “De zorginstelling kan nu inlezen wat de zorgvraag/situatie van de cliënt is, voordat de cliënt thuis is of bij het verpleeghuis aankomt. Geen papier meer wat kwijt kan raken of waar naar gezocht moet worden. De informatie hoeft niet meer ingescand te worden, maar staat direct in het dossier van de cliënt.”

Steven Tooten, projectleider eOverdracht vanuit St. Regionaal Elektronisch Netwerk (REN) West-Brabant, voegt toe dat het portaal van eOverdracht, dat we met Forcare is ontwikkeld, vorig jaar al live ging. “Sindsdien verloopt het regelen van ‘nazorg extern’ met de vier aangesloten VV&T-instellingen voor de transferverpleegkundigen van het Bravis ziekenhuis al digitaal. Maar dit was vooral voor nieuwe patiënten.”

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen