Search
Close this search box.
Search

Sociale robot kan werkdruk zorgpersoneel verlichten

De opmars van sociale robots in de zorg lijkt al een tijd niet meer te stoppen. Op dit moment worden ze vooral ingezet als gesprekspartner in de ouderen en gehandicaptenzorg. Roel Boumans, student aan de TU Delft, onderzocht voor zijn promotiestudie of deze robots ook ingezet kunnen worden voor het verlichten van de administratieve taken van het zorgpersoneel.

Het onderzoek van Boumans, die inmiddels op de resultaten gepromoveerd is, startte met een technologisch deel aan de TU Delft. Tijdens die fase werd bepaald welke sociale robot het meest geschikt was en welke administratieve taken aan de robot toebedeeld konden worden.

De keuze viel uiteindelijk op de sociale robot Pepper vanwege het feit dat die Nederlands spreekt en flexibel te programmeren is voor verschillende taken. De afmetingen van Pepper speelden ook een rol bij de keuze. Uit een Nieuws-Zeelands onderzoek is namelijk gebleken dat oudere volwassenen een robot van ongeveer 1 meter 20 hoog met een scherm het meest prettig vinden.

Sociale robot presteert goed

Vervolgens startte Boumans met praktijktests waar ook echte patiënten van het Radboudumc en CWZ aan deelnamen. Pepper kreeg de taak om vragenlijsten over de ziekteverschijnselen bij de patiënten af te nemen. De antwoorden die Pepper registreerde werden vergeleken met antwoorden die door zorgmedewerkers verzameld waren.

Het resultaat was bijzonder goed te noemen. De data van Pepper bleek nauwelijks te verschillen van de data die door zorgmedewerkers verzameld was. Positief was ook het feit dat zowel de patiënten als mantelzorgers het bezoek en de interactie met robot Pepper hetzelfde beoordeelden als een bezoek met een menselijke zorgverlener.

Betere zorg dankzij Pepper

Verder gaven de patiënten en mantelzorgers aan dat zorgverleners die ondersteund werden door de sociale robot betere zorg leverden dan zorgverleners zonder robot. Het onderzoek kan op basis van de resultaten geen wetenschappelijke verklaring hiervoor geven. Boumans heeft wel een sterk vermoeden waar het aan ligt. Omdat de sociale robot een aantal administratieve taken van de zorgverlener overneemt, kunnen die meer tijd besteden aan de patiënt zelf.

“In de toekomst willen we onderzoeken hoe we de robot nog betere dialogen kunnen laten voeren. Daarmee kan hij ook ingezet worden voor andere taken, zoals uitleg over medische ingrepen, medicijnen en voorzieningen van het ziekenhuis”, aldus Roel Boumans.

Pepper heeft zijn meerwaarde als sociale robot de afgelopen maanden in Nederland al meerdere keren bewezen. Het promotieonderzoek van Roel Boumans is een eerste duidelijke aanwijzing dat Pepper, en zijn sociale robotcollegae, straks mogelijk nog veel meer zorgtaken kunnen gaan uitvoeren.

Ron Smeets

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
pandemie
Inzet AI en analytics nodig bij voorbereiding op volgende pandemie
wearable
Gezondheidsinformatie uit zweet halen met wearable
zwanger
Reinier de Graaf schaft meerdere BirthVR-brillen aan
AI ethiek Vici
Vici-beurs voor onderzoek naar ethische AI
Apple Vision Pro
Eerste operaties uitgevoerd met de Apple Vision Pro
app
Selfies helpen bij depressiedetectie
medische data
Health Data Space Amsterdam faciliteert (her)gebruik medische data
STAR-SHL
Laboratoriumgegevens op weg naar databeschikbaarheid
onderzoek
Analyse declaratiedata brengt zorg beter in beeld  
EHDS
Voorlopig politiek akkoord over EHDS
Volg jij ons al?