Stappenplan voor feedbackbericht tussen SEH en ambulance

27 januari 2022
Ambulance-a
Digitalisering
Nieuws

Het Amigo! kennisplatform van Nictiz is opgezet om ondersteuning te bieden aan zorgaanbieders bij het realiseren van digitale informatie-uitwisseling. Voor de acute zorg bevatte Amigo! al een aantal stapsgewijze handvatten. Onder andere voor de de ambulanceoverdracht naar de spoedeisende hulp (SEH), het verwijsbericht van de huisartsenpost (HAP) naar de SEH en het opvragen van de professionele samenvatting (PS). Die laatste werd onlangs nog toegevoegd aan het kennisplatform. Nu komt daar dus het feedbackbericht bij.

Stappenplan voor feedbackbericht

Met het toevoegen van praktische informatie voor de implementatie van het feedbackbericht van de SEH naar de ambulancevoorziening is een volgende stap gezet in het behalen van de doelstellingen van Amigo! Het platform wil zorgaanbieders helpen met het realiseren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling voor betere patiëntenzorg.

Het feedbackbericht wordt verstuurd van de SEH naar de ambulancevoorziening en heeft drie doelen:

  • Feedback met de patiëntidentificatie ingeval de ambulance deze identificatie niet kon uitvoeren.
  • Feedbackinformatie voor het verbeteren van de medisch inhoudelijke overdracht en de communicatie.
  • Feedbackinformatie voor het verbeteren van de diagnosestelling.

Het bericht voldoet aan de eisen uit de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen. Daarin is het zogenoemde retourbericht, of de terugkoppeling van SEH naar ambulance, meegenomen. Bepaalde gegevens, zoals inzetgegevens en de gestelde diagnose, worden door de SEH digitaal geretourneerd. Die gegevens worden gebruikt voor het verbeteren van de kwaliteit van de ambulancezorgverlening en het vergroten van de patiëntveiligheid. Zo wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of de werkdiagnose van de ambulancezorgprofessionals overeen komt met de gestelde diagnose op de SEH.

Nictiz biedt binnen Amigo! alle stappen die nodig zijn voor het implementeren van gestandaardiseerde informatie-uitwisseling stapsgewijs aan. In het stappenplan wordt rekening gehouden met alles wat informatie-uitwisseling in de organisatie raakt. Denk daarbij aan organisatiebeleid, zorgprocessen, informatie, applicatie en de IT-infrastructuur. Met die acties kan een zorgaanbieder vervolgens een binnen zijn organisatie passend plan van aanpak maken.