Streekziekenhuis SKB start digitaal contact via BeterDichtbij

8 november 2021
BeterDichtbij-SKB
Digitalisering
Nieuws

Streekziekenhuis Koningin Beatrix (SKB, Winterswijk) biedt sinds november een deel van de patiënten de mogelijkheid om gebruik te maken van de app BeterDichtbij. Daarmee kunnen zij gemakkelijk en veilig een vraag stellen of vanuit huis beeldbellen met een behandelaar. Patiënten hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen en behandelaars houden zo meer tijd over om aan zorg te besteden.

Het streekziekenhuis wil graag de juiste zorg op de juiste plek aanbieden. De app BeterDichtbij draagt hieraan volgens SKB bij en biedt verschillende mogelijkheden aan voor zorg op afstand. Het SKB heeft de afgelopen jaren meerdere projecten opgestart die bijdragen aan het bieden van de juiste zorg op de juiste plek, onder de naam SPITZ: SKB Programma voor Innovatie en Transformatie van Zorg. Beeldbellen en berichten versturen via BeterDichtbij is onderdeel van SPITZ.

Regionale zorg digitaal

Voor nu kan een beperkte groep patiënten hun geplande fysieke afspraak omzetten naar een beeldbelafspraak. Daarnaast kunnen zij via de berichten-optie in de app op ieder moment een bericht sturen of een niet-acute medische vraag stellen aan de arts of polikliniek. “Dankzij BeterDichtbij kunnen we onze vertrouwde, regionale zorg nu ook digitaal aanbieden”, vertelt Inge de Wit, bestuurder van SKB. “Dat is heel belangrijk, omdat wij hierdoor nóg dichter bij onze patiënten zijn, op het moment dat het hen uitkomt.”

Met inzet van toepassingen zoals BeterDichtbij wil het streekziekenhuis iedereen in de Achterhoek de voordelen van het SKB laten ervaren, nog voordat een patiënt over de drempel komt”, vervolgt De Wit. “De zorgprofessional weegt altijd af of een bezoek aan het ziekenhuis noodzakelijk is. Wil een patiënt toch liever een afspraak in het ziekenhuis in plaats van een beeldbelafspraak, dan is dat in overleg met de zorgverlener natuurlijk gewoon mogelijk.”

BeterDichtbij gefaseerd beschikbaar

De app BeterDichtbij komt gefaseerd beschikbaar. Patiënten onder behandeling bij de specialismen Chirurgie, Diëtetiek, Ergotherapie, Fysiotherapie, Logopedie, Maatschappelijk werk, Neurologie, Psychologie en Revalidatiegeneeskunde kunnen sinds november 2021 gebruikmaken van de app.

Als een beeldbelafspraak mogelijk is, worden zij door de polikliniek uitgenodigd. Zij kunnen dan ook direct via de berichten-optie in de app vragen stellen aan en berichten sturen naar de behandelaar of polikliniek. De komende maanden volgen er steeds meer specialismen. Naar verwachting kunnen in maart 2022 alle patiënten gebruik maken van de opties van BeterDichtbij.

Privacy centraal

Gesprekken die patiënten voeren met het SKB en hun arts zijn vaak privacygevoelig. Daarom is BeterDichtbij ontwikkeld met veel aandacht voor de beveiliging en privacy van gebruikers. Bestuurder Inge de Wit: “Zelfs als een patiënt zijn telefoon verliest, heeft niemand toegang tot het gesprek dat hij met ons heeft gevoerd. Alles wat de patiënt vertelt over zijn gezondheid valt, net als een afspraak in het ziekenhuis, onder het medisch beroepsgeheim.”

De app is specifiek voor ziekenhuizen ontwikkeld – oorspronkelijk binnen samenwerkingsverband SAZ - en inloggen kan alleen onder de eigen naam, een pincode en een persoonlijke authenticatiecode die de patiënt via SMS ontvangt.