Technologie haalt gezondheidszorg uit het ziekenhuis

23 december 2016
Nieuws
Het inzetten van technologie kan leiden tot een hogere kwaliteit van zorg, betere gezondheid voor de patiënt en een afname in zorgkosten. Maar een recente studie van West onderschrijft dat het niet alleen belangrijk is dat de technologie bestaat, maar vooral dat medici weten hoe zij technologie effectief in kunnen zetten. West geeft in het onderzoek aan hoe technologie kan helpen om de gezondheidszorg te verbeteren in drie gebieden: routine zorg, chronische zorg en transitiezorg.

Aandacht voor routinezorg

Technologie inzetten in de routinezorg maakt het mogelijk preventieve zorg te promoten en patiënten aan te zetten vaker een gezondheidscheck te doen. Momenteel maken weinig mensen gebruik van routinezorg. Wanneer mensen niet ziek zijn, denken zij immers minder na over hun gezondheid. Applicaties en automatische, telefonische meldingen vergemakkelijken dit proces. Zo verwijdert technologie een obstakel in het ondergaan van routinezorg.

Chronische ziektes monitoren en voorkomen

Chronische ziektes vragen om veel tijd en aandacht, zowel van de patiënt als de zorgverlener. Deze ziektes zijn immers niet uitbehandeld na één bezoek aan de arts. Wanneer de chronische ziekte ernstig genoeg is, kan de patiënt ook tussen afspraken zorg nodig hebben. Dit is een uitdaging voor de zorgverlener, maar ook hier kan technologie een uitkomst bieden. Door apparaten als glucosemeters, ‘slimme’ implantaten en wearables en gekoppelde applicaties kan de patiënt zelf data verzamelen. Deze data kan hij of zij vervolgens met een zorgverlener delen. Dit maakt het niet alleen mogelijk om chronisch zieken goed te monitoren, maar geeft ook een inkijkje in het dagelijks leven van de patiënt. Voor artsen is het hierdoor mogelijk sneller in actie te komen wanneer een patiënt abnormale tekenen vertoond.

Het is niet alleen mogelijk de huidige chronische zieken te monitoren, met het inzetten van de juiste technologie kunnen patiënten er ook toe aangespoord worden om er een gezonde levensstijl op na te houden.  Zo kunnen automatische berichten patiënten motiveren vaker te bewegen, stress te verminderen of te stoppen met roken. Het RIVM voorspelt 7 miljoen chronisch zieken in Nederland in 2030, dus hierin preventief te werk gaan kan veel kosten besparen.

Transitiemomenten persoonlijker maken

Technologie heeft ook zijn rol tijdens de overgang van ziekenhuis naar huis. Een simpele online enquête kan verduidelijking geven over de gezondheid van de patiënt. Door enkele dagen na ontslag uit het ziekenhuis, de juiste vragen te stellen, krijgt de patiënt inzicht in de risico’s die hij of zij eventueel loopt. Denk bijvoorbeeld aan vragen over het ervaren van pijn of het innemen van medicijnen. Hier direct adequaat op inspelen verlaagd de kans op een heropname. Een check-up kan er eveneens voor zorgen dat de patiënt meer ondersteuning ervaart tijdens de overgang.

Er is vandaag de dag veel mogelijk op het gebied van technologie in de gezondheidswereld. Het inzetten van de juiste tools op de juiste momenten maakt communicatie efficiënter en het verkrijgen van updates van patiënten makkelijker. Door patiënten thuis te blijven monitoren is niet alleen een heropname te voorkomen, maar is het ook mogelijk een gezonde leefstijl aan te moedigen. Met de juiste combinatie van technologie en persoonlijke aandacht treedt gezondheidszorg buiten de muren van het ziekenhuis.