Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Technologie zal de zorgprofessional niet overbodig maken

De gezondheidssector beweegt zich van een arbeidsgedreven en door technologie mogelijk gemaakt model naar een digitaal gedreven en door mensen mogelijk gemaakt model. De digitale verschuiving in de gezondheidssector van de afgelopen jaren heeft de weg vrijgemaakt voor vernieuwingen op gebieden zoals automatisering, kunstmatige intelligentie en zelf chrurgische robots. Maar geen van deze ontwikkelingen maakt dat de menselijke zorgprofessional overbodig wordt, gelooft Kaveh Safavi.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Wat wel gaat gebeuren, zo schrijft Safavi in een artikel voor Techcrunch, is dat de gezondheidssector in de nabije toekomst steeds meer geleid zal worden door organisaties die mensen op de eerste plaats zetten en hen aanvullen met digitale technologie, in plaats van hen te vervangen. Technologie zal klinische zorg verbeteren en de professional helpen bij het maken van beslissingen. Mensen krijgen zo de ruimte om het – unieke – menselijke karakter en diens vaardigheden toe te passen die nodig zijn als bouwstenen voor gezondheidszorg.

Safavi wijst onder meer op een recente studie door consultancy firma Accenture, die vijf opkomende ontwikkelingen heeft geïdentificeerd die samenkomen om het’ mens eerst’ gezondheidslandschap vorm te geven: intelligente automatisering, een felxibel personeelsbestand, de platform-economie, voorspelbare disruptie en digitaal vertrouwen. Samen zullen deze vijf pilaren de rol van de mens in de gezondheidszorg versterken: die van de arts, de administrator, de onderzoeker, de betalende partijen (verzekeraar, overheden) en natuurlijk de patiënt.

Intelligente automatisering

Circa 70 procent van alle managers in de gezondheidzorg is bezig met het vergroten van de investeringen in oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. 69 procent investeert in machine learning. Voor klinisch specialisten betekent het gebruik van intelligente automatisering onder meer dat men sneller en beter gefundeerd tot een diagnose kan komen, van het laboratorium tot nazorg na een ziekenhuisbezoek. Hoewel AI-platforms al redelijk ver zijn in het halen van informatie uit de groeiende berg medische data, blijft een vriendelijk menselijk gezicht essentieel bij het overbrengen van de boodschap of bij het eventueel troosten of duiden ervan.

Vloeibaar personeelsbestand

Zo’n 42 procent van alle gezondheidswerkers zullen tegen 2019 onderaannemers zijn, freelancers en tijdelijke krachten. Telehealth kanalen (zorg-op-afstand via bijvoorbeeld een tablet) kan er voor zorgen dat gezondheidsprofessionals snel veel mensen kunnen bereiken, ongeacht de locatie. Twee van elke drie Amerikanen zou al bereid zijn om videogebaseerde afspraken te accepteren.

Platform economie

De platform economie is al druk bezig met het transformeren van de gezondheidszorg en andere sectoren. 39 procent van alle managers in de gezondheidszorg gelooft dat platformgebaseerde businessmodelen van kritiek belang zijn  voor zakelijk succes, onder meer door traditionele werkprocessen te veranderen.

Voorspelbare disruptie

86 procent van alle managers in de gezondheidszorg voelt de druk om hun organisatie of activiteiten opnieuw uit te vinden voordat de concurrentie hen weginnoveert. Steeds vaker wordt het traditionele gezondheidssysteem – ziekenhuizen, verzekeraars, biowetenschappelijke ondernemingen – uitgedaagd door startups en digitale ondernemingen, zoals in de cloud, waarvan de proposities voor clienten – zeker millenials – veel interessanter en toegankelijker zijn.

Digitaal vertrouwen

Digitale oplossingen voor gezondheidszorg en medisch onderzoek hebben het vertrouwen van de gebruiker nodig om te kunnen werken. Accenture heeft onlangs berekend dat cyberaanvallen bij ziekenhuizen de komende vijf jaar (alleen in de VS al) 305 miljard dollar aan kosten zullen bezorgen en dat 1 op de 13 patiënten (25 miljoen mensen) slachtoffer zal worden van gestolen medische informatie. Als digitale alternatieven willen aanslaan, is het verbeteren van het vertrouwen van consumenten in de digitale varianten van gezondheidszorg hard nodig. Consumenten zijn overigens wel bereid om daaraan mee te werken. Mondiaal gelooft 65 procent van de mensen dat de voordelen van gedigitaliseerde gezondheidsinformatie veel groter zijn dan de risico’s op privacygebied.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen