ToM geeft superheldtraining aan Autistische kinderen

27 maart 2017
Nieuws

De e-health-toepassing is gebaseerd op de Theory of Mind (ToM) training, een training voor kinderen met een autisme spectrum stoornis. De toepassing combineert deze groepstraining met online oefeningen, en zorgt zo dat de kinderen de opgedane kennis beter in de dagelijkse praktijk toe kunnen passen. Een superheldentraining met avatar ToM moet het oefenen van de kennis leuker maken voor de kinderen.

De oorspronkelijke ToM-training is in het leven geroepen om kinderen met autisme te helpen in sociale situaties. Dankzij de training kunnen zij sociale situaties beter inschatten en zich beter inleveren in anderen. Zo verbeteren zij hun sociale gedrag. De Bascule, VU en Jouw Omgeving ontwikkelden samen een nieuwe versie van de training: ToM-e. Deze vernieuwde versie moet het voor kinderen makkelijker maken geleerde vaardigheden in de praktijk toe te passen.

Toepassen van kennis in praktijk blijkt lastig

Uit onderzoek bleek dat de ToM-training effectief werd gevonden door ouders en kinderen. Het toepassen van de kennis in de dagelijkse praktijk bleek echter problemen te geven voor de kinderen. De ToM-e training, een blended versie van de oorspronkelijke training, moet hier verandering in brengen. De combinatie van online en offline oefeningen stimuleert kinderen op een interactieve manier om te oefenen met de kennis die zij opdoen.

Superheldentraining met avatar ToM

Avatar ToM vormt de leidraad tijdens de training. Hij neemt de kinderen mee in een zogenaamde superheldentraining. Deze training bestaat uit acht groepsbijeenkomsten en online oefeningen, ook wel als missies aangeduid. Elke groepsbijeenkomst behandeld een sociale vaardigheid. Vervolgens oefenen kinderen en ouders samen online deze vaardigheden door missies uit te voeren. Een extra aanmoediging krijgen de kinderen in de vorm van een beloning: na het afronden van elke missie, krijgen de kinderen een gadget voor avatar ToM.

De ouders zijn nauw betrokken bij de training: niet alleen volgen zij twee groepsbijeenkomsten, ze hebben ook wekelijks contact met de behandelaar. Zo is het oefenen leuk voor ouder en kind.
Het onderzoek naar ToM werd uitgevoerd door De Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, Pim Steerneman, de ontwikkelaar van de oorspronkelijke versie van de training, en de VU. Het onderzoek stond onder leiding van dr. Sander Begeer en werd ondersteund door ZonMW.

De Bascule en de VU richten zich in volgend onderzoek op de effectiviteit van de ToM-e training. In samenwerking met PI-research wordt er een opleiding ontwikkeld voor hulpverleners die zelf de ToM-e training willen geven.