Programma

Nieuws
Artikel delen

Vaak inloggen in zorgdossier frustreert zorgverleners

Uit onderzoek van Ictivity, waaraan meer dan 500 zorgmedewerkers deelnamen, blijkt dat het vaak opnieuw moeten inloggen in zorgdossiers de grootste frustratie is. Voor zorgverleners brengt het zorgdossier nog steeds een grote administratieve last met zich mee, zo is concludeert het onderzoek.

Van de ondervraagde zorgmedewerkers geeft 37 procent aan dat het vaak opnieuw moeten inloggen in het zorgdossier hen het meest frustreert. Voor iets meer dan een kwart (26%) is dat het moeten werken in veel verschillende systemen. Zorgverleners zijn per dag tussen de 30 en 90 minuten bezig met het bijwerken van zorgdossiers.

Digitaal bijwerken zorgdossier bespaart tijd

Digitalisering dringt in alle facetten van de maatschappij door, ook de zorg. Toch zegt nog geen tweederde van de zorgverleners (64%) alleen een digitale variant van het zorgdossier te gebruiken. Twee jaar geleden (2017) was dat volgens het onderzoek al 62 procent. Er is in twee jaar tijd op dat gebied weinig veranderd.

Iets meer dan een op de vijf zorgverleners werkt nog altijd eerst de papieren versie van het zorgdossier bij en voert daarna pas de gegevens digitaal in. Terwijl 42 procent aangeeft dat het direct digitaal bijwerken van het zorgdossier een tijdsbesparing kan opleveren.

“Als ik alles digitaal kan doen, heb ik meer tijd voor de zorgvrager en kunnen mijn collega’s meteen de informatie lezen die ik heb opgeschreven. Dan komen mijn collega’s voorbereid op de situatie het huis binnen”, aldus een reactie van een zorgverlener.

Betere communicatie, minder fouten

“Het zorgdossier speelt een ontzettend belangrijke rol in de communicatie tussen zorgverleners. Het omvat alle behandelgegevens die van belang zijn voor de zorgverlening van een cliënt. Het is daarom cruciaal dat de manier waarop deze gegevens verwerkt worden zo eenvoudig en veilig mogelijk is. Dat nog niet alle zorgverleners volledig digitaal werken, vergroot de kans op interpretatiefouten en maakt het delen van informatie met andere zorgverleners moeilijker. Het vergt tevens kostbare tijd die niet aan de cliënt besteed kan worden. Het is tijd om stappen te zetten richting een uniforme werkwijze en standaardisering van digitale informatie-uitwisseling,” zegt Wilbert van Beek van Ictivity.

Aan het onderzoek deden meer dan 500 zorgmedewerkers mee, verdeeld over verschillende sectoren van de zorg, waaronder jeugd-, gehandicapten-, ouderen-, thuis-, en de geestelijke gezondheidszorg. De deelnemers werd ook gevraagd een persoonlijke toelichting te geven om het gevoel achter de cijfers beter over te brengen en de stem van de zorgmedewerker luider te laten klinken.

Een onderzoek uit 2017 concludeerde dat medisch specialisten en artsen in opleiding zijn gemiddeld 40 procent van hun totale werktijd kwijt aan administratieve handelingen. Meer dan 90 procent vond een groot deel van de administratieve handelingen overbodig en pleitte ook voor meer digitale verwerking.

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen