Programma

Nieuws
Wilt u
belangrijke
informatie delen
met onze
redactieraad?
Tip hier de
redactieraad?
Bekijk overzicht
Artikel delen

Vcare verbetert bereikbaarheid, samenwerking DOH Zorggroep

Zorggroep DOH en Vcare (healthcare-tak van Vtel) gaan samenwerken voor meer standaardisatie binnen de zorggroep. De overeenkomst volgt uit het eerste collectieve aanbestedingstraject voor DOH. Een raamovereenkomst dient als basis voor zelfstandige overeenkomsten tussen de DOH-leden en Vcare. Uiteindelijk zal Vcare 17 grootschalige, zelfstandige huisartsenpraktijken en gezondheidscentra bedienen met wat het omschrijft als innovatieve, toekomstbestendige zorgcommunicatieoplossing.

Tags

Innovation Partner

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactieraad?

Tip hier de redactieraad

Met deze overeenkomst biedt Vcare naar eigen zeggen een bereikbaarheidsoplossing voor de diverse organisaties binnen de zorggroep en voor de DOH-leden onderling. Onder andere Vcare Integrator is voor de zorggroep en haar leden van belang, omdat deze applicatie een integratie biedt met het Medicom-HIS, waar het overgrote deel van de praktijken en centra mee werkt. Zo profiteren alle leden niet alleen van kwalitatief hoogwaardige bereikbaarheid en intelligente applicaties, maar kan ook efficiënter gewerkt worden.

Verbetering onderlinge samenwerking

Met de Vcare-oplossingen wordt ook de onderlinge samenwerking van huisartsen en andere disciplines binnen de zorggroep verbeterd. Omdat alle zorggroepleden op één platform zitten én werken met slimme doorschakelingen, kunnen de service en bereikbaarheid van de leden makkelijker georganiseerd worden. Zo zijn ook keten(zorg)partners sneller en gemakkelijker bereikbaar en kan de zorgvraag van de patiënt sneller en efficiënter afgehandeld worden.

Alex Damaschek, Commercieel Directeur Vcare, noemt heldere communicatie één van de randvoorwaarden om goede zorg te kunnen verlenen. “Wij zien dat er op dit gebied veel te verbeteren valt en hebben daarom van deze randvoorwaarde onze specialisatie gemaakt.”

DOH is een multidisciplinaire zorggroep met veel ketenpartners, die voorop wil open met innovatie in de eerste lijn, persoonsgerichte zorg en wijkgerichte initiatieven. Zorggroep DOH positioneert zich als ondernemende en innovatieve organisatie waarin huisartsenpraktijken en ketenpartners intensief samenwerken en eerstelijnszorg bieden aan ruim 133.000 patiënten in de regio Eindhoven.

Productiviteitswinst boeken

Jan-Erik de Wildt, Directeur Bedrijfsvoering DOH, stelt dat de zorggroep als doelstelling om de komende 5 jaar ieder jaar 2 procentproductiviteitswinst te boeken. “Er is immers geen personeel meer om de huidige werkwijze uit te blijven voeren. Een integrale communicatieoplossing die 1:1 gekoppeld is met het HIS, biedt ons die mogelijkheid. Daarnaast biedt het betere service aan onze patiënten.”

Vcare en DOH zien verder kansen om door het delen van ervaringen uit het verleden, maar vooral door te kijken naar de toekomst zorgprocessen voor zowel zorgverleners als patiënten te verbeteren.

Integratieslagen Vcare

Vtel heeft de afgelopen jaren diverse slagen gemaakt in het integreren van de Vcare-communicatiesuite met informatiesystemen van zorgverleners. Zo werd er in oktober 2018 een overeenkomst gesloten tussen Vcare-aanbieder Vtel en zorg-ICT leverancier PharmaPartners Huisartsenzorg om de efficiëntie, het gebruiksgemak en de bereikbaarheid van huisartsenpraktijken (Medicom) en huisartsenposten (Hapicom) te vergroten. Dit werd gerealiseerd door ‘vergaande integratie’ van huisartsinformatiesysteem Medicom van PharmaPartners met de Vcare-communicatiesuite van Vtel.

In juni van 2019 volgde een integratie van communicatieplatform Vcare in het elektronisch patiëntendossier HiX. Zo moeten huisartsenposten, huisartsenpraktijken, ziekenhuizen, klinieken, GGZ-instellingen en revalidatiecentra optimale ondersteuning krijgen op het gebied van telefonie. Zo worden wanneer een telefoonnummer aan meerdere personen is gekoppeld – zoals bij families en woonverbanden – alle personen getoond. Triagisten en assistenten werken hierdoor efficiënter, omdat zij het dossier altijd direct bij de hand hebben. Verder kunnen telefoongesprekken opgenomen en gekoppeld worden aan het dossier van de patiënt. Zo kunnen huisartsen en/of kwaliteitsmedewerkers gesprekken rustig terugluisteren vanuit het dossier.

Tags

Innovation Partner

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactieraad?

Tip hier de redactieraad

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen