Om keuze-informatie over de zorg begrijpelijker te presenteren, ontwierp Zorginstituut Nederland begin 2014 het format van de ‘zorgroute’. Daarbij wordt online per aandoening met een blauwe lijn met bolletjes aangegeven welke route een patiënt doorloopt: van diagnose naar behandeling en controlebezoeken.
In één oogopslag moet zo duidelijk worden welke zorg iemand kan verwachten en voor welke keuzes hij of zij kan komen te staan (klik hier voor een voorbeeld): Deze weergave sluit volgens het Zorginstituut goed aan bij de manier waarop mensen informatie verwerken. Als mensen meer willen weten dan de visuele weergave kan aanbieden, kunnen ze klikken op links naar meer informatie over de verschillende soorten zorg.
Goede startplek
Zes patiëntenorganisaties zijn door Nivel en het zorginstituut ondervraagd over de mogelijke meerwaarde van de visuele route. Zij reageerden volgens de twee partijen positief op het format. Ze vinden KiesBeter.nl een goede plek om de route te presenteren. KiesBeter.nl kan daarmee fungeren als startplek waarbij patiënten worden doorverwezen naar informatie van de patiëntenorganisaties, aldus het NIVEL.
De patiëntenorganisaties plaatsten wel enkele kanttekeningen. Bijvoorbeeld dat de route de zorg weergeeft voor de ‘doorsnee’ patiënt met een enkele aandoening. De informatie zal daardoor niet voor iedereen van toepassing zijn. Ook gaven enkele patiëntenorganisatie aan dat de term ‘zorgroute’ niet aanspreekt. Ze pleitten voor opties zoals ‘hoe ziet de zorg eruit ’ of ‘zorgwijzer’.
Doorontwikkeling
Zorginstituut Nederland heeft de resultaten van dit onderzoek gebruikt voor het verder ontwikkelen van KiesBeter.nl. Voor verschillende aandoeningen wordt de informatie nu weergegeven per fase in de zorg. De precieze weergave verschilt afhankelijk van de aandoening en het onderwerp. Verder zet KiesBeter sterk in op het voorkomen van dubbel werk. Dit doen ze door zoveel mogelijk te verwijzen naar andere betrouwbare bronnen van onder andere patiëntenorganisaties.