Waarom digitale gezondheidsstartups geen unicorns worden

17 mei 2017
Unichorn
Innovatie
Nieuws

Het zal als geen verrassing komen dat het behoorlijk lastig is om een unicorn te worden. Bekende unicorns als Snapchat en Uber spelen dan ook slim in op internationale consumentenbehoeften: reizen, communiceren, netwerken en shoppen. Het is opvallend dat één internationale behoefte in dit rijtje de grote afwezige is: gezondheid. Startups die zich richten op digitale gezondheid hebben grote moeite met het bereiken van die felbegeerde unicorn-status. Fahad Aziz, medeoprichter van Caremerge, geeft vijf redenen waarom deze startups achterblijven.

Investeringen blijven achter

Investeerders krijgen in de gezondheidsindustrie te maken met strenge reguleringen. Bovendien zijn kopers, zoals ziekenhuizen, traag in het implementeren van nieuwe uitvindingen. Dit zorgt ervoor dat de eerste investeringen vaak lastig binnen te halen zijn. Dit leidt er vervolgens toe dat ontwikkeling blokkeert: die eerste jaren zijn cruciaal in het verder ontwikkelen en uittesten van ideeën.

Investeerders zijn dan ook vaak wel geïnteresseerd, maar voelen zich niet bekwaam genoeg om de startup aan de nodige groei te helpen. Miljoenen dollars investeren is voor hen simpelweg een te groot risico in verband met de trage adaptatie van de grootste klanten.

Integreren nieuwe technologie is moeilijk

Eén van de grootste problemen voor deze startups is het integreren van een nieuw idee, in de al bestaande gezondheidszorg. Producten rondom digitale gezondheid werken niet zonder de nodige data-input; ofwel van ziekenhuizen, ofwel van huisartsen. Het bereiken van deze integratie kost het nodige geld, waardoor initiële investeringen al snel opdrogen. Doordat het testen van nieuwe innovaties op dit moment pas kan beginnen, is er voor de investeerder niet voldoende zekerheid om in een tweede ronde nogmaals kapitaal te investeren.

Het tij lijkt hier te keren: grote gezondheidssystemen maken integratie steeds makkelijker door het aanbieden van nieuwe interfaces en API’s.

Afwijking van kerndienst

Startups in de digitale gezondheidszorg zijn gebonden aan grote spelers —waaronder ziekenhuizen— en reguleringen. Dit zorgt ervoor dat startups vaak een al gebaand pad moeten volgen, waardoor het optimaliseren van de eigen kerndienst op een zijspoor komt. Startups in andere sectoren krijgen wel de nodige vrijheid, waardoor zij zich volledig op één dienst kunnen focussen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller geneigd zijn zich aan te sluiten: liever één sterk product, dan een verspreide focus.

Gebruiker vergeten

De vierde reden die Aziz aankaart, is de aansluiting op de behoefte van gebruikers. Voor huisartsen is een zoveelste technologisch toevoeging vaak meer afleidend dan ondersteunend. Engageren met de patiënt blijf dan achter, terwijl dit toch centraal moet staan tijdens een bezoek aan een medisch centrum. User-centred design is dan ook een grote uitdaging voor deze digitale startups. Pas als de medische medewerkers innovaties wíllen gebruiken, zullen zij geneigd zijn vernieuwing sneller te adopteren.

Verbinding met klanten

In de B2B sector is het een stuk lastiger een verbinding met klanten aan te gaan. Het is juist deze verbinding die veel unicorns groot maakt: denk hierbij aan Facebook of Google. Het creëren van een netwerk is voor hen een stuk simpeler: mond-tot-mond reclame zorgt ervoor dat consumenten op de hoogte raken van een nieuwe unicorn.

B2B maakt dit een stuk lastiger. Dropbox bewijst echter dat het wel kan: deze oplossing voor bedrijven groeide onder individuele medewerkers. Toen de opslaggigant door genoeg mensen gebruikt werd, hadden bedrijven geen andere keuze dan de overstap te maken.

De redenen van Aziz tonen aan dat startups met veel rekening moeten houden. Toch is er ook positief nieuws voor starters in de gezondheidsindustrie: het aantal investeringen groeit. In 2016 werd er een recordaantal van meer dan 500 bedrijven gefinancierd. Jawbone was hierbij de grote winnaar: zij kregen een totale financiering van $165 miljoen.

Ook het eerste kwartaal van 2017 begint positief: er werden in de V.S. 71 deals gesloten met een totale waarde van $1 miljard. Het tij lijkt dus te keren voor deze startups, en de kans een unicorn te worden is hiermee steeds groter.

Ontstaan naam unicorn

Een zogenaamde ‘unicorn’ is een startup met een waarde van 1 miljard of meer. Bekende voorbeelden zijn Uber, Snapchat en SpaceX. De term is bedacht door Aileen Lee, een durfinvesteerder in tech-bedrijven en oprichtster van Cowboy Ventures. De naam kwam tot haar in een zoektocht naar een geschikte naam voor die bijzondere bedrijven die de 1 miljard aantikken. Na te twijfelen over ‘home-run’ en ‘megahit’, besloot ze te kiezen voor ‘unicorns’. Deze naam past goed bij de zeldzaamheid van de desbetreffende startups, aldus Lee.

Het artikel waarin zij haar bevindingen (engels) over ‘unicorns’ publiceerde, toont ook hoe moeilijk het is om een ‘billion dollar startup’ te creëren. Gebruikmakend van openbare data schat Lee de kans een unicorn te worden op 1 in 1,538. In 2016 lukte het slechts 14 bedrijven. Een zogenaamde super-unicorn, startups met een waarde van meer dan 100 miljard, zijn nog een stuk zeldzamer. Facebook, Google en Amazon zijn allen onderdeel van deze superclub.