Wearables vergroten participatie gezondheidsprogramma’s organisaties

27 september 2016
Nieuws
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer partnerschappen en ander vormen van samenwerking tot stand gekomen die het belang van wearables bij welzijnsprogramma’s voor werknemers hebben vergroot. Het blijkt dat wearables zorgen voor een grotere deelname aan dergelijke programma’s. Tegelijk moeten producenten van dergelijke wearables rekening houden met scherpere concurrentie.

Wearable draadloze devices maken steeds vaker deel uit van gezondheids- en welzijnsprogramma’s die organisaties invoeren voor hun werknemers. Ging het voorheen om een erg versnipperde markt, tegenwoordig werken de diverse stakeholders, van producenten van de devices tot en met zorgverzekeraars, steeds intensiever samen in het aanbieden van brede oplossingen. Dat blijkt uit het rapport The Role of Wearable Wireless Devices in Corporate Wellness Programs van marktonderzoeker ABI research.

Hun gezamenlijke inspanningen leiden ertoe dat er de komende vijf jaar meer dan 44  miljoen wearable devices uitgerold gaan worden in gezondheidsprogramma’s voor werknemers. Alleen al in de VS wordt er per jaar ruim 6 miljard dollar uitgegeven aan wat ABI omschrijft als ‘corporate wellness’. 

Maar het meten van de waarde van deze investeringen is een uitdaging, zo stelt Ryan Harbison, Research Analist van ABI Research. “Wearable fitness device-producenten, zoals Fitbit en FitLinxx, zijn doorgegroeid van het sec aanbieden van devices naar het leveren van geïntegreerde welless-oplossingen, met initiatieven die de betrokkenheid van werknemers bij welzijnsprogramma’s vergroten en meetbare feedback geven op het gebied van deelname aan dergelijke programma’s.”

Wearables vergroten participatie

Nieuwe gezondheids- en welzijnsprogramma’s, vaak geïntegreerd in instrummenten om de betrokkenheid te vergroten en platforms van derde partijen, maken het werknemers mogelijk om activiteitengegevens te monitoren en te beheren in bijna realtime. Zo bieden wearables een stimulans voor individuen, teams en om bedrijfsbrede vooruitgang te laten zien.

Op basis van nog vroege data op dit gebied stelt ABI dat gezondheids- en welzijnsprogramma’s van organisaties die wearable devices gebruiken, de gemiddelde deelname van werknemers vergroten van 20 procent naar 60 tot 70 procent. Sommige werkgevers die dit soort programma’s toepassen, komen zelfs met deelnameratio’s van boven de 90 procent.

Corporate wellness is echter ook een markt waar leveranciers zoals Fitbit te maken krijgen met toenemende concurrentie. Zo is er een grote Amerikaanse zorgverzekeraar – UnitedHealthcare – die zelf onlangs een eigen proprietary device heeft ontwikkeld waarbij het ehealth platform Life’s 2net van Qualcomm wordt gebruikt om diensten op het gebied van corporate wellness te leveren.

Invloed voorbij corporate wellness

Er zal sprake zijn van een voortdurende convergentie van pogingen om met wearable devices de betrokkenheid en deelname van werknemers aan gezondheidsprogramma’s te vergroten.  Daarbij zal ook in toenemende mate integratie plaatsvinden in diensten die zorgverzekeraars aanbieden op het gebied van zakelijke gezondheidszorg. De invloed van deze vormen van samenwerking zullen zich laten voelen tot voorbij de markt voor corporate wellness zelf.

“De markt voor corporate wellness is een voorloper op het gebied van integratie van mhealth wearables en gezondheidsbeheer,” stelt Jonathan Collins, onderzoeksdirecteur bijABI Research. “Het geïntegreerde systeemdat effectieve, veilige en efficiënte datacollectie biedt, analyse en integratie voor gezondheids- en welzijnsprogramma’s, heeft de potentie om een grote rol te spelen een nieuwe generatie van healthcare-centrische patientbeheeroplossingen.”

In een publicatie op LinkedIn  maakte Peter van Overmeir een pleidooi voor het gebruik van wearables in corporate wellness programma’s. van Overmeir stelt dat ondernemingen te maken hebben met toenemende problemen bij werknemers als gevolg van aandoeningen zoals diabetes en overgewicht. Dit heeft een negatief effect op de gemiddelde productiviteit. Gezondheids- en welzijnsprogramma’s worden steeds vaker ingezet om het personeel gezond en fit te houden.

Wearables spelen een belangrijke rol bij deze programma’s, stelt Van Overmeir. ‘Wearable technologie is van nature al kosteneffectief. Deze devices bieden een aantrekkelijke manier voor werkgevers om hun personeel te alten zien dat zij betrokken zijn bij hun gezondheid. Tegelijk worden welzijnsprogramma’s effectiever omdat er meegelift wordt op de groeiende populariteit  van de productcategorie.