Website helpt mensen met verstandelijke beperking bij doktersafspraak

7 maart 2018
naarjehuisarts.nl-2-e1520441958724
eHealth
Nieuws
“Iedereen kent dat gevoel wel. Je voelt je niet lekker, maar wat doe je dan? Dat is voor iedereen een lastige vraag, maar ook één van de praktische problemen waar mensen met een verstandelijke beperking tegenaan lopen,” vertelt programmaleider Hennie Boeije van het Nivel. De eenvoudige voorlichting over hoe een afspraak bij de huisarts gaat, wordt daarom vooral in (gesproken) woord en beeld gegeven. Zo moeten patiënt met een verstandelijke beperking beter voorbereid worden op wat hij of zij bij de afspraak kan verwachten. Ook kunnen vooraf de klachten van de patiënt in kaart worden gebracht.

Betere voorbereiding patiënt, huisarts

De gebruiker vult op de website een complete vragenlijst in waar uiteindelijk een samenvattend document uitkomt. Dit document print de patiënt uit om mee te nemen naar de huisarts. Het doel is om de patiënt vooraf beter na te laten denken over de klacht en moet het voor de huisarts eenvoudiger maken om tot de kern van de klacht te komen. De site verlaagt ook de drempel als het gaat om een taalbarrière. “De vragenlijst vertalen we naar het Syrisch Arabisch en het Tigrinya. Vervolgens print de website de vragenlijst in het Nederlands uit,” aldus De Wit.

Verminderen stress voor afspraak

Met drie uitlegmodules legt webhulp Steffie in eenvoudig Nederlands uit wat iemand kan doen als hij of zij zich niet lekker voelt, hoe te achterhalen waar iemand last van heeft en hoe een bezoek bij de huisarts precies gaat. Jacques de Wit van LZO (dat e-learning biedt voor kwetsbare groepen), vil hiermee de voorspelbaarheid van het proces vergroten en zo stress verminderen. Met deze voorbereiding plus een oefenmodule om te bellen en om een afspraak te maken bij de huisarts, is niet alleen het beoogde doel om patiënten beter voor te bereiden op hun afspraak bij de huisarts, maar dat ook huisartsen gerichter en sneller kunnen achterhalen wat de oorzaak van de klacht is. Dat is hard nodig, aldus Boeije: “Deze doelgroep vindt het soms lastig om hun klachten in te schatten of te verwoorden. Wanneer ze niet naar de huisarts gaan terwijl dat wel nodig is, levert dat ongemak op of verergering van klachten. Steffie laat hen zien waar ze informatie kunnen vinden en met wie ze kunnen praten om een beslissing te nemen.