Search
Close this search box.
Search

Website ‘Kanker doet veel met je’ krijgt hoge waardering

De website ‘Kanker doet veel met je’ heeft van zijn bezoekers een waardering van 7,8 gekregen. In 2018 is de website kankerdoetveelmetje.nl ontwikkeld en gelanceerd door Stichting Instellingen PsychoSociale Oncologie (IPSO), in samenwerking met Stichting Kanker.nl en de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisaties (NFK).

In vier maanden tijd zijn bijna 12.500 bezoeken aan de website geweest; veelal door (ex-)kankerpatiënten, maar ook naasten en zorgverleners bezoeken de website. De meeste bezoekers komen op de website terecht via online campagnes, bijvoorbeeld via Facebook.

Daarnaast vindt een groot deel van de ondervraagde (ex-)patiënten dat de oncologieverpleegkundige (76%) en de huisarts (50%) een belangrijke taak hebben in doorverwijzing naar de website. Ook de website kanker.nl, een belangrijke website voor kankerpatiënten en hun omgeving, is een belangrijke verwijzer, volgens de (ex-)patiënten.

De website is positief ontvangen bij (ex-)patiënten uit het panel van kanker.nl. Gemiddeld geven zij het rapportcijfer 7,8 aan de website.

Zelfhulpprogramma’s

Kankerdoetveelmetje.nl laat in eenvoudige taal zien dat het normaal is om psychosociale klachten te hebben als je kanker hebt en dat je hulp kunt krijgen als dat nodig is. De website is er voor iedereen die te maken krijgt met kanker: patiënten, naasten en zorgverleners.

Op de website is informatie te vinden over psychosociale klachten (‘gevoelens en emoties’), tips om erover te praten (‘praat erover’) en informatie en verwijzing naar hulp (‘wie kan jou helpen’). Soms is de stap naar persoonlijke hulpverlening groot.  

Zelfhulpprogramma’s zoals Minder angst na kanker of de Kanker Nazorgwijzer kunnen dan een uitkomst zijn. Kankerdoetveelmetje.nl wijst door naar gespecialiseerde hulp en online bronnen voor steun en herstel. Oncologieverpleegkundigen kunnen voorlichtingsmateriaal inzetten en met hulp van de gesprekskaart psychosociale problemen bespreken met de patiënt en de eventuele hulpvraag in kaart brengen.

Kritische geluiden

Er waren ook kritische geluiden: de website gaf foutmeldingen en de links werkten niet altijd naar behoren. Daarnaast misten de geïnterviewden een aantal thema’s en onderwerpen. Zoals: als je niet meer beter wordt; angst voor de dood; en relaties met anderen dan de partner. Oncologieverpleegkundigen zijn bereid om door te verwijzen naar de website, maar wijzen op het belang van een duidelijke afzender. De makers van de website zijn aan de slag gegaan met de suggesties.

maarten

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
digitale veerkracht kort zorgnieuws
Digitale veerkracht, Kennispartner UMCU, bestuurswisselingen en meer
Duurzaam laryngoscoopblad
UMC Utrecht stapt over op herbruikbare laryngoscoopbladen
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Volg jij ons al?