Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Whitepaper met succesfactoren voor digitale services

BeterDichtbij heeft een whitepaper geschreven over zes, of 5 plus 1, succesfactoren van digitale services in het ziekenhuis. Daarin wordt antwoord gegeven op vragen als het slagen, of niet, van het borgen van digitale services in de werkprocessen. Waarom blijft het gebruik van digitale services bij het ene ziekenhuis achter bij de eigen verwachtingen terwijl andere ziekenhuizen er prima in slagen ze succesvol te implementeren.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

De whitepaper met 5 plus 1 succesfactoren voor digitale services in de zorg is tot stand gekomen op verzoek van het Ministerie van VWS. De succesfactoren worden in de whitepaper uitgebreid besproken: organisatie, bekostiging, cultuur, implementatie, techniek en gemak. De whitepaper is gebaseerd op de jarenlange ervaringen van BeterDichtbij.

In de afgelopen 2,5 jaar hebben al 32 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken zich aangesloten op de digitale service en zijn al tienduizenden mensen eenvoudig digitaal in contact met hun eigen arts of zorgverlener. Tijdens de coronacrisis stelde BeterDichtbij haar dienstverlening drie maanden kosteloos beschikbaar.

Succesfactoren digitale services

Voor elke succesfactor zijn aan de hand van ervaringen uit de praktijk verschillende succesbepalende voorwaarden en tips geformuleerd.

De organisatie

  • integraal in visie
  • bevlogen opdrachtgever, vol zichtbaar intern en extern
  • gezamenlijke ambities en keuzes van IT en zorg
  • budget en ruimte voor programma, projectleider, etc.
  • communicatie over visie, serviceniveau en trots!

De bekostiging

  • waarde gedreven, want opbrengsten bestaan uit meer dan alleen geld
  • visie vóór laten gaan boven financiering (‘we moeten dit doen’)
  • eenduidig kader uitwerken voor intern, in communicatie focus op eenvoud en visie

De cultuur

  • open organisatie, (soms) met matrix opzet waarbij lopende programma’s sterk aanwezig zijn in organisatie
  • focus op continu bereiken van kleine veranderingen
  • patiëntbenadering en -tevredenheid hebben een vaste plek
  • CNIO/CMIO aanwezig en ruimte voor feedback van assistenten
  • trots op podium intern en extern over bereikte resultaten en vernieuwingen

De implementatie

  • ambitie en eindpunt zijn vastgesteld
  • er is een projectteam samengesteld met vertegenwoordigers vanuit de hele organisatie
  • floorsupport voor medewerkers is ingericht
  • successen worden gevierd en voorlopers in het zonnetje gezet

De techniek

  • conceptuele en eigen architectuur visie
  • EPD in landschap samen met strategische partners
  • cloud waar mogelijk voor beter beheer en ontwikkeling
  • servicedesk 7 dagen per week voor medewerkers én patiënten
  • uitgangspunt wat de eigen zorgverleners nodig hebben t.b.v. fijn werken is leidend

Het gemak

  • slechts één of enkele functies met korte uitleg te gebruiken
  • eenvoudige interface die lijkt op wat je thuis ook gebruikt
  • vanuit EPD maar ook los snel te gebruiken
  • makkelijk bereikbaar op werkplek maar ook mobiel
  • intuïtief met snelle verbeteringen o.b.v. gedrag en gebruikersfeedback

Naast algemene ervaringen worden in de whitepaper ook een aantal best practice cases beschreven van verschillende zorginstellingen, waaronder de Sint Maartenskliniek in Nijmegen, Gelre ziekenhuizen in Apeldoorn en Zutphen en het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam. De complete whitepaper van BeterDichtbij is hier te downloaden (pdf-link).

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen