Programma

Nieuws
10 mei 2019
Artikel delen

WZA rolt BeterDichtbij-app geleidelijk uit

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) gaat de communicatie-app BeterDichtbij inzetten voor een eerste groep patiënten. Het WZA is naar eigen zeggen het eerste ziekenhuis in Drenthe dat BeterDichtbij beschikbaar stelt. Via de app kunnen patiënten van het WZA onder meer vragen stellen aan hun specialist, bloedwaarden doorgeven en direct onderzoeksuitslagen ontvangen.

Tags

Deel dit artikel

De app is voor iedereen in de regio van het WZA gratis te downloaden en te gebruiken voor praktische, algemene vragen aan het ziekenhuis. Patiënten van de poliklinieken Kindergeneeskunde, Chirurgie en KNO kunnen daarnaast worden uitgenodigd om direct met de polikliniek of eigen arts te appen. Zij kunnen bijvoorbeeld persoonlijke vragen stellen en onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen met BeterDichtbij. Daarnaast kunnen patiënten de gezondheidsinformatie van Thuisarts.nl gratis bekijken en delen met de arts.

“We zijn nu gestart met drie vakgroepen,” vertelt Saskia Carli, adviseur e-health van het WZA. “We willen graag van deze ervaringen leren en later dit jaar meer vakgroepen aansluiten. Het is de bedoeling dat het WZA per 1 januari 2020 aan al onze patiënten BeterDichtbij aanbiedt.”

Beeldbellen op proef

De polikliniek Chirurgie is daarnaast ook beeldbellen via BeterDichtbij aan het testen. Deze functie wordt in samenwerking met KPN aangeboden. Het Boxmeerse Maasziekenhuis Pantein gaat dit jaar videobellen breder inzetten. De poliklinieken oncologie en cardiologie boden hun patiënten al sinds kort de mogelijkheid om een videogesprek met hun behandelend specialist te houden.

BeterDichtbij moet laagdrempelige, veilige communicatie en uitwisseling van medische gegevens vereenvoudigen. “Het is fantastisch dat we nu ook via een app onze vertrouwde zorg kunnen bieden,” zegt zorgmanager Michiel Menkveld van het WZA. “Gewoon via de eigen telefoon of computer, zodat alles ook nog eens rustig na te lezen is. Net als bij WhatsApp, alleen dan met de zekerheid dat de belangrijke zorggegevens alleen voor de eigen arts en het eigen ziekenhuis toegankelijk zijn. Als ziekenhuis is het erg kostbaar om zelf dit soort sterk beveiligde en gebruikersvriendelijke apps te ontwikkelen.”

Gebruik BeterDichtbij

BeterDichtbij is enkele jaren geleden van start gegaan als initiatief van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), een vereniging van de 28 regionale ziekenhuizen. Begin 2018 vond verzelfstandiging plaats, zodat de toepassing door elk ziekenhuis en andere zorgaanbieder ingezet kan worden.

BeterDichtbij is momenteel in gebruik in 17 ziekenhuizen en tientallen huisartsenpraktijken. Sinds begin 2019 is een aantal ziekenhuizen begonnen met BeterDichtbij of is een pilot breder ingezet. In januari voerde het BovenIJ ziekenhuis (Noord-Holland) na eerdere proeven de communicatie-app ziekenhuisbreed in. Diezelfde maand ging ook Gelre Ziekenhuizen (Apeldoorn, Zutphen) als eerste topklinische opleidingsziekenhuis met de app aan de slag.

Sinds begin april kunnen patiënten van de afdelingen Cardiologie en Dermatologie van Nij Smellinghe (Friesland) via BeterDichtbij appen met hun eigen behandelaar. Nij Smellinghe begon met de afdelingen Cardiologie en Dermatologie. Sinds mei kunnen patiënten ook vragen stellen aan de afdeling Maag, Darm en Leverziekten (MDL). Eind april stelde het IJsselland Ziekenhuis (regio Rijnmond) BeterDichtbij beschikbaar aan een eerste groep patiënten. Het IJsselland is gestart met een aantal specialismen. Het ziekenhuis zegt van de eerste ervaringen te gaan leren en vervolgens sluiten later dit jaar meer specialismen aan.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen