Ziekenhuischeck afgelopen jaar 100.000 keer geraadpleegd

11 oktober 2019
Ziekenhuis
Databeschikbaarheid
Nieuws

Op Ziekenhuischeck.nl geven de ziekenhuizen gezamenlijk inzicht in de kwaliteit van zorg die zij hun patiënten bieden. Zwangeren kunnen bijvoorbeeld het percentage keizersnedes en ruggenprikken vergelijken tussen ziekenhuizen in de buurt. Patiënten die een knie- of heupoperatie moeten ondergaan kunnen ziekenhuizen vergelijken op het infectiepercentage. Voor een staaroperatie kun je vergelijken wat de gemiddelde verbetering van zicht is.

Zelf toelichting geven

Ziekenhuischeck geeft een betrouwbaar beeld van de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen. De informatie op Ziekenhuischeck.nl is afkomstig uit de cijfers die worden aangeleverd aan de Inspectie voor Jeugd en Gezondheidszorg en Zorginstituut Nederland. Wijkt een uitkomst af van het landelijk gemiddelde dan geeft het ziekenhuis hierop een toelichting. De cijfers op Ziekenhuischeck zijn verzameld door Dutch Hospital Data (DHD). 

Ziekenhuizen kunnen op Ziekenhuischeck zelf een toelichting geven op hun gegevens, bijvoorbeeld of een score samenhangt met de specialisatie van het ziekenhuis. Daarnaast biedt de site algemene kwaliteitsinformatie over wachttijden of heropnames. Op deze manier bieden ziekenhuizen voor hun patiënten waardevolle keuze-informatie voor een groot aantal behandelingen en aandoeningen.

Rapportcijfers

Ziekenhuischeck.nl biedt sinds afgelopen zomer de mogelijkheid om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken. Op basis van feedback wordt vervolgens een rapportcijfer aan een ziekenhuis gegeven. Via de website is het mogelijk om rapportcijfers voor ziekenhuizen te zien.

Het rapportcijfer geeft volgens de NVZ een algemene indruk van de ervaringen van patiënten, naasten, bezoekers en inwoners van de regio. Het aantal eerste afspraken, opnames en dagverpleging geeft een indruk van de grootte van het ziekenhuis. Het is ook mogelijk om rapportcijfers van verschillende ziekenhuizen te vergelijken.

“De NVZ richt zich steeds meer op relevante informatievoorziening naar zijn klanten toe en kijkt niet alleen maar meer vanuit de bestuurder. Met de juiste informatie kunnen patiënten zich veel beter voorbereiden. Dat heeft als voordeel dat behandelaars tijd kunnen besparen”, liet NVZ-woordvoerder Wouter van der Horst destijds weten aan ICT&health.