Ziekenhuizen voelen zich door Microsoft naar cloud gedwongen

12 november 2019
male doctor working with desktop at his desk
ICT
Nieuws

Microsoft zou de druk op Nederlandse ziekenhuizen opvoeren om software van de IT-leverancier vanuit de cloud te gebruiken. Daarbij wordt ook het tot nu toe gehanteerde licentiemodel (betalen per jaar per licentie op software) naar een abonnementsgebaseerd model – betalen per maand per gebruiker.

Microsoft heeft een eigen cloudplatform – Azure – en biedt daarnaast steeds meer software op cloud basis aan. Denk aan werkplekdiensten zoals Office 365. ICT-inkoopmanagers van ziekenhuizen stellen tegenover het Financieel Dagblad dat de kosten voor software-gebruik 30 tot 40 procent kunnen stijgen wanneer zij op een dergelijk model moeten overstappen. tegelijk wordt aangeven dat er vooral veel onduidelijkheid bestaat over kosten van het afnemen van software als dienst (SaaS, software-as-a-service).

Gedwongen overstap naar cloud

Door geleidelijk aan zelf en via zijn IT-partners over te stappen op een SaaS- in plaats van licentie-aanbod van software, voelen veel ziekenhuizen zich gedwongen om mee over te stappen, zo schrijft het FD. Hoewel Microsoft Nederland-directeur Ernst-Jan Stigter bestrijdt dat ziekenhuizen geen keuze hebben, stelt onder meer brancheorganisatie NVZ dat de overstap naar de cloud niet vrijwillig lijkt te zijn. Er zijn weinig alternatieven voor de software van Microsoft en het aanbod is erg duur, zeker voor de ziekenhuizen die lang niet altijd financieel gezond zijn. 'Er dreigen scheuren in de financiële huishouding te ontstaan', aldus de NVZ.

De IT-leverancier zou de overgang naar cloud-gebaseerde abonnementsdiensten aangrijpen om zijn opbrengsten per ziekenhuis structureel te verhogen. Bijvoorbeeld door allerlei opties aan te bieden die ziekenhuizen niet nodig hebben maar waarvoor wel betaald dient te worden. Nu al gaat gemiddeld 40 procent van het IT-budget op aan software en dat dreigt veel meer te worden.

Microsoft zou de druk opvoeren door externe partijen bij klanten regelmatig 'assessments' te laten doen. Dat is officieel voor privacy- en veiligheidsdoeleinden, maar er zou vaak uit naar voren komen uit dat ziekenhuizen te veel software gebruiken en meer moeten betalen. Volgens zorgconsultant Ralph Wagter van onderzoeksbureau M&I Partners een verdienmodel op zichzelf.

‘Bangmakerij’

De prijsmodellen zijn zo complex dat zelfs de verkooppartners van Microsoft ermee worstelen om ze uit te leggen, vertelt Erik Vosmeijer, ICT-hoofd bij het Tergooi Ziekenhuis, in het FD. Volgens Maarten Nooter, manager inkoop bij het Spaarne Gasthuis, is er sprake van bangmakerij. “Het opzettelijk intransparant houden van licentievoorwaarden, door Microsoft betaalde adviseurs: alles is bedoeld om op een verzadigde markt toch weer verder te kunnen groeien. Dit is gewoon onderdeel van het commerciële proces: eerst dreigen, dan verkopen.”

Microsoft NL-directeur Stigter erkent tegenover het FD dat klanten de licentiemodellen 'als complex ervaren' en dat ziekenhuizen 'spanning op hun balans kunnen ervaren' door cloud-investeringen. Hij stelt ook dat de kosten van de cloud nog niet volledig duidelijk zijn. Hij spreekt over geleidelijke meerwaarde, net zoals er bij elk nieuw Tesla-ontwerp sprake van verbetering is. “Wij willen ziekenhuizen meenemen naar de cloud om hun productiviteit te vergroten.”

Onduidelijk is echter of voor ziekenhuizen de overgang naar bijvoorbeeld cloudgebaseerde werkplekken veel meer productiviteit oplevert, omdat het meeste ziekenhuispersoneel toch afhankelijk blijft van software op fysieke ziekenhuis-pc's.