Search
Close this search box.
Search

Zilveren Kruis: online behandeling tegen wachttijden GGZ

Zilveren Kruis stimuleert e-health in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Daaronder valt onder meer beeldbellen en chatten met een geestelijk hulpverlener zoals een psycholoog. De zorgverzekeraar verwacht voor een flink aantal verzekerden GGZ-zorg veilig thuis te brengen komend jaar, zo stelt Olivier Gerrits van Zilveren Kruis

De afdeling Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis begeleidt verzekerden met een hulpvraag zo snel mogelijk naar de juiste zorg, zo stelt de verzekeraar in een persbericht. In 2018 meldden zich 6.000 klanten met een GGZ zorgvraag. Wanneer zij bellen met Zilveren Kruis staan zij vaak al lang op een wachtlijst.

Met de inzet van online behandeling moet het wachten, voor een deel van deze patiënte, tot het verleden behoren. Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis, hierover: “Als onze verzekerde het wil en e-health goed aansluit op de zorgvraag, kunnen zij direct online met hun behandeling van start.”

Zorg naar thuissituatie

Gerrits geeft aan dat de zorgverzekeraar wil dat patiënten op die plek zorg krijgen waar zij het liefste zorg ontvangen. Dat valt binnen de ambitie juiste zorg op de juiste plaats. Met ziekenhuizen wil de verzekeraar bijvoorbeeld afspreken dat tussen nu en 2022 zo’n 10 procent van de verzekerde zorg naar de thuissituatie verschuift.

De inkoopdirecteur stelt in een interview met ICT&health dat deze week gepubliceerd wordt, dat Zilveren Kruis verder kijkt dan het ziekenhuis bij verduurzaming van de zorg. Ook in de ggz is men hiermee aan de slag, onder meer om wachtlijsten in te korten. “Ook hier speelt personeelsproblematiek een grote rol. Door bewezen effectieve online interventies aan te bieden ter vervanging van reguliere zorg, of in afwachting ervan, kun je mensen sneller de benodigde hulp bieden.”

Geen wachttijd meer

De online behandeling kan in plaats komen van de traditionele behandeling. Een combinatie van online en ‘offline’ behandeling is ook mogelijk. Omdat patiënten de zorg thuis ontvangen, is er geen sprake van reistijd of wachttijd in de behandelkamer. Via beeldbellen hebben patiënten direct persoonlijk contact met een psycholoog – met een smartphone, tablet of computer. Bij een andere vorm van online behandeling worden opdrachten digitaal ingevuld en opgestuurd en reageert de behandelaar online.

Veel vragen die de afdeling Zorgbemiddeling krijgt, betreffen angst- of depressie behandelingen. De online behandeling van deze klachten is volgens de verzekeraar bewezen effectief. Patiënten- en familiekoepel MIND is dan ook positief over het initiatief van Zilveren Kruis, geeft woordvoerder Mirjam Drost aan.

Online therapie flexibel, ondersteunend

“Online therapie kan bijvoorbeeld ondersteunend zijn als je op de wachtlijst staat. We zijn benieuwd naar de resultaten en wat patiënten er van vinden. Behandeling blijft maatwerk en MIND vindt het van belang dat er steeds goed gekeken wordt naar de ernst en complexiteit van de klachten in samenspraak met de patient.” MIND was eind vorig jaar ook betrokken bij het lanceren van de website ‘Kiezen in de GGZ’ om mensen te helpen bij het beperken van hun wachttijd.

Online behandelingen zijn flexibel in te plannen, consulten kunnen ook ’s avonds of in het weekeinde plaatsvinden. “Het persoonlijke contact vanuit Zorgbemiddeling is bij uitstek geschikt om verzekerden over de mogelijkheid van online behandeling te informeren’, vertelt Gerrits. “Het blijft altijd de keus van de patiënt. Wij verwachten voor een flink aantal verzekerden GGZ zorg veilig thuis te brengen komend jaar. Daar zijn we ontzettend blij mee.”

Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis werkt samen met DiSofa (onderdeel van GGZ-Noord Holland Noord), Interapy en MentaalBeter. Online behandeling wordt vanuit de basisverzekering vergoed.

Zorgmodules Zorg veilig thuis

Zilveren Kruis beschikte eind vorig jaar over vier zorgmodules waarmee het zijn ambities van ‘Zorg veilig thuis’ in 2019 wil stimuleren. Daarnaast zijn er zeven zorgmodules in ontwikkeling, die nog niet klaar zijn voor landelijke opschaling. Op e-health gebied faciliteert de zorgverzekeraar via onder meer vergoedingen al telemonitoring van chronisch hartfalen en bij de module GGZ ‘GGZ Online’. Bij de module Chronisch zieken betreft het telemonitoring bij COPD en sinds kort ook zorg voor darmpatiënten via MijnIBDcoach.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
verpleegkundigen
eOverdracht verlicht administratielast verpleegkundigen
pandemie
Inzet AI en analytics nodig bij voorbereiding op volgende pandemie
wearable
Gezondheidsinformatie uit zweet halen met wearable
zwanger
Reinier de Graaf schaft meerdere BirthVR-brillen aan
AI ethiek Vici
Vici-beurs voor onderzoek naar ethische AI
Apple Vision Pro
Eerste operaties uitgevoerd met de Apple Vision Pro
app
Selfies helpen bij depressiedetectie
medische data
Health Data Space Amsterdam faciliteert (her)gebruik medische data
STAR-SHL
Laboratoriumgegevens op weg naar databeschikbaarheid
onderzoek
Analyse declaratiedata brengt zorg beter in beeld  
Volg jij ons al?