Trends en ontwikkelingen

21 februari 2019
Trends en ontwikkelingen

We zien steeds meer technologische voortuitgang, ook binnen de gezondheidszorg. Kwam de huisdokter vroeger nog aan huis, tegenwoordig gaan we naar de dokter toe. In de toekomst zullen we vaker de digitale poli gebruiken. We zien en ontmoeten onze dokter dan online. In deze column neem ik u mee naar de nabije toekomst. 

AI (artificial intelligence)

Menselijke intelligentie is het vermogen om te leren, begrijpen, redeneren, plannen en problemen op te lossen. Computerwetenschappers werken al langer aan machines die dat ook kunnen. Artificiële of kunstmatige intelligentie (AI) wordt dé meest ingrijpende technologische ontwikkeling van deze tijd. Er wordt zelfs gezegd dat AI meer verandering teweeg gaat brengen dan het internet. Deze techniek maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat je smartphone kan tolken tussen diverse wereldtalen, dat je een moedervlek beter op kwaadaardigheid kunt beoordelen dan de specialist. In de gezondheidszorg is het noodzakelijk om ontoereikende menselijke zorgcapaciteit en expertise te compenseren met zorgrobots en met AI-diagnoses. 

Blockchain

Het potentieel van blockchain is vele malen groter dan cryptovaluta. Blockchain is in essentie een gedecentraliseerd grootboek met onveranderbare transacties. Daarin worden gegevens verspreid over duizenden computers en opgeslagen zonder dat er third-party validation aan te pas komt. De gezondheidszorg kan van Blockchain profiteren. Een voorbeeld is het bijhouden van identiteitsgegevens en medische dossiers. 

VR/AR (virtual reality/augmented reality)

Virtual reality (VR) heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. We zien dit onder andere terug in de om- en vooruitgang in operatiekamers waar chirurgen al werken met operatierobots. Via VR-headsets kunnen chirurgische ingrepen worden geoefend. Door VR met haptische feedbacktechnologie te combineren, kunnen artsen zelfs de weerstand van weefsel voelen, waardoor steeds effectievere trainingsmethoden mogelijk worden. Hier zien we dat VR meer is dan alleen een gaming technologie. 

Augmented reality (AR) als toegevoegde realiteit (TR) is een veelbelovende technologie. In de gezondheidszorg kunnen AR-tools de resultaten van patiënten verbeteren en medisch personeel efficiënter maken. Zo zijn er oplossingen om medische trainingen te verbeteren. Andere AR-toepassingen kunnen chirurgen helpen hun operatieplannen te demonstreren wat helpt de patiënt beter te diagnosticeren. Ook zijn er AR-toepassingen die lichamelijke functies reconstrueren. 

IoT (internet of things)

Het internet of things (IoT) zal zijn indrukwekkende groei voortzetten. 

Eén van de grootste voordelen van IoT in de zorg tot nu toe is de 

mogelijkheid om medische apparatuur via sensoren te monitoren en te onderhouden. Via een mobiel heeft de verpleegster toegang tot uw medisch dossier. Hierdoor heeft de verpleging weer meer tijd voor de behandeling van patiënten. Of u bent als patiënt uitgerust met een real-time locatiesysteem, waardoor familie direct wordt geïnformeerd als u de operatiekamer verlaat. 

Wearables 

De wereldwijde verkoop van wearables groeit nog altijd. Merken als Apple, Fitbit, Xiaomi zijn een paar van de grootste spelers in deze sector. Smartwatches zijn nog altijd populair. Draagbare technologie wint nog steeds terrein, ook in de gezondheidszorg. Mede als middel voor gegevensuitwisseling zodat verzamelde gegevens steeds beter en diverser worden gebruikt door de zorgprofessional en patiënt. 

Digital Twin

Digitale tweelingen geven inzicht tussen de digitale en fysieke wereld. Door een digitale tweeling van een fysiek object te creëren en dynamisch aan te passen met real-time data kunnen artsen en gezondheidsprofessionals hun patiënt beter analyseren. Binnen de zorg biedt een Digital Twin ook een veilige omgeving om verandering op de prestatie van een zorgproces te kunnen testen door te experimenteren met een virtuele versie van het systeem (persoon of apparaat). 

Ontwikkel vanuit behoefte

E-health, m-health en smart health bieden voor zowel de zorgprofessional als patiënt veel nieuwe kansen. Hierbij gaat het niet om een applicatie, maar over een nieuwe kijk op gezondheid en de gezondheidszorg. De vraag moet altijd zijn: is de patiënt ermee geholpen? Ontwikkel dus vanuit behoefte in plaats van techniek. 

De toekomstige uitdagingen in de zorg vragen om menselijke en simpele oplossingen.