Apps moeten verbinden, niet vervangen

18 juni 2019
Apps moeten verbinden, niet vervangen
Apps

Track & Trace is al jaren een begrip waarmee postpakketten, inclusief barcode, online gevolgd kunnen worden. Vanaf het moment dat een pakket voor vervoer wordt aangeboden, vindt de ontvanger digitaal terug op welk ‘station’ zijn levering is. Super klantgericht: je krijgt zelfs een tijdsindicatie van levering, zodat het pakket niet bij het postkantoor afgehaald hoeft te worden.

Hoewel ziekenhuizen meer willen aansluiten op wat de patiënt wil, hebben ze moeite de verschillende soorten patiënten op de juiste tijd te voorzien van de juiste informatie zoals dat wel gebeurt bij postpakketten. Dit terwijl patiënten in een medisch traject (die bijvoorbeeld een operatie moeten ondergaan) vaak veel aan hun hoofd hebben:

  • Het juist interpreteren van een overvloed aan medische informatie. 
  • Het onthouden van afspraken met (diverse) behandelaren.
  • Het tijdig innemen van medicatie
  • Het opvolgen van leefregels, bijvoorbeeld voorafgaand aan en/of na de operatie.

Dit alles tijdens een vaak emotionele en stressvolle periode.

Diverse behoeften

De één heeft slechts baat bij het goede gesprek in de spreekkamer, de ander wil met een lading patiëntenfolders naar huis worden gestuurd. Weer een ander slaat het papier af en speurt thuis naar internetteksten. De veelal jongere generatie kijkt het liefst op YouTube hoe een dergelijke operatie eruit ziet en/of wil met een app of via het elektronisch patiëntendossier de informatie krijgen.   

Aangezien de jeugd de toekomst is en de zorg digitaliseert, ligt de focus en ook mijn voorkeur bij persoonlijke patiëntenportalen, video’s, apps en virtual reality. Hieronder volgen een aantal bestaande voorbeelden.

Digitale zorggids op juiste moment

Middels een notificatie in de mail ontvangt de patiënt, ongeacht waar hij/zij zich in een traject bevindt, toegang tot de eigen elektronisch patiëntendossier (MyChart). Hierin worden onder andere uitslagen, brieven en de geplande afspraken beheerd. Bevindt de patiënt zich in een zorgtraject, dan bieden sommige portalen ook video’s aan over de te doorlopen procedures (Medify). 

De app MediMapp geeft patiënten inzicht in het persoonlijke zorgtraject, biedt de zorgverlener tegelijkertijd een totaaloverzicht van de geboden zorg én maakt digitale interactie tussen beiden mogelijk. De app verstrekt informatie op basis van de meest optimale klantreis (patient journey), waarbij het gaat om de contact- en zorgmomenten waarop de medicus voor en met de patiënt het verschil kan maken, waarde kan toevoegen, de juiste informatie op het juiste moment. Gedoseerd, zodat hij/zij niet overladen wordt met informatie. Een soort openbaar vervoer-app die aangeeft hoeveel haltes er zijn tot de bestemming bereikt is. Best hip! Naar mijn idee een goed hulpmiddel voor de patiënt van nu en zeker ook voor die van de toekomst.