Search
Close this search box.
Search

ICT wordt aanjager online en offline zorgcommunities

Burgers zijn de laatste jaren niet alleen getransformeerd in veeleisende consumenten, maar ook in kritische en assertieve patiënten die beter geïnformeerd en georganiseerd zijn dan ooit. Door zich te verenigen in online communities en stichtingen oefenen patiënten steeds meer invloed uit op het zorglandschap, met ICT als cruciale verbinder.

De tijd dat patiënten jarenlang in het ongewisse werden gelaten met atypische klachten en zeldzame ziektes is grotendeels voorbij. In het online tijdperk sluit je je als patiënt aan bij een online community waar je samen met medepatiënten je belangen behartigt.

Door het verzamelen van kennis en best practices is het kennisniveau binnen veel communities zo groot geworden dat patiëntengroepen een eigen plek gaan opeisen. Zo werd vorig jaar door de belangenvereniging Lymepatiënten het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum (NLe) opgericht in samenwerking met het AMC, het Radboudumc en het RIVM.
Het opvallende aan dit soort initiatieven is dat ze ontstaan vanuit de expertise rondom een bepaald ziektebeeld en niet vanuit een ‘algemeen’ ziekenhuis. Langzamerhand wordt de impact van communities op de zorgsector en de politiek steeds groter: ze dwingen instanties simpelweg om de samenwerking op te zoeken.

ZORG KAN ALLEEN VERBETERD WORDEN ALS ER AANDACHT IS VOOR ZOWEL KWALITEIT ALS KOSTEN

Patiënt haalt zorglandschap van slot
Deze ontwikkeling komt niet helemaal onverwachts. De patiënt lijkt op dit moment namelijk de enige partij die het marktgerichte zorglandschap ‘van het slot’ kan halen. Als je kijkt naar de driehoek zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiënten, dan zie je dat zorgverzekeraars zich proberen te ontworstelen aan oude businessmodellen die in stand worden gehouden door de strenge regulering vanuit de overheid en de bijbehorende achterhaalde KPI’s. Denk hierbij aan het traditionele population based payment model waarbij zorgverleners per behandeling worden betaald en waarbij wordt gepoogd een koppeling te maken met de kwaliteit van de geleverde zorg. De praktijk leert dat zorgverzekeraars mede hierdoor de laatste jaren financiële reserves hebben ingezet om de zorgpremie niet te verhogen, terwijl tegelijkertijd de kosten van de zorg stegen.
Voorheen hadden patiënten niet de macht en middelen om zorginstanties te dwingen tot nieuwe businessmiddelen en initiatieven door een gebrek aan kennis, macht en geld.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Alain-Labrique_bewerkt kopie
Digitale technologie is enabler voor duurzame zorg
shutterstock_317554598 kopie
Vergroten digitale patiëntbetrokkenheid zorgt voor gestroomlijnde workflows
um_mumc
Soms moet je eerst even uitzoomen om echte stappen te zetten
domotica-ouderen_Midjourney kopie
Cybercrimineel focust zich vaker op zorgleverancier
Big,Data,Ai,Coding,Screen,For,Asian,Future,Health,Care
Zorgtechnologie is voor iedereen
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.