Maarten van Rixtel

Raad van Bestuur | Voorzitter commissie digitalisering - Sensire, Actiz

Voor mensen die zorg krijgen, hoeft het leven niet altijd om de zorg te draaien. Integendeel, de gegeven zorg dient dienstbaar te zijn aan hun geluk. In die overtuiging werkt Sensire, als zorgaanbieder in de Achterhoek en de Liemers, voortdurend aan verdere professionalisering en toepassing van moderne technologie. Graag doe ik samen met u ervaringen en inspiratie op.

Bestuurder van Sensire ben ik sinds 2009. We leveren wijkverpleging, zorg en wonen en bieden (hoog)complexe zorg via een groot aantal gespecialiseerde diensten. Onze activiteiten voor ‘zorg op afstand’ hebben we verzelfstandigd in het medisch service centrum NAAST, dat in heel Nederland opereert en met name in de zorg thuis voor ondersteuning zorgt die de zorg niet alleen efficiënter, maar ook fijner maken.

Want de maatschappelijke verwachtingen van zorg veranderen. Dat we als professionals ons vak verstaan, beschouwen onze klanten en bewoners terecht als vanzelfsprekend. Het verschil dat we maken, zit ‘m in onze bijdrage aan het geluk van mensen. Helpen we onze klanten echt het leven te leiden dat ze willen leiden? En hoe kunnen we de zorg een nog minder grote plaats laten innemen in hun leven?

Met onze medewerkers zit dat best goed, die kijken allang naar meer dan iemands indicatie of zorgbehoefte. Maar ook verdere professionalisering en technologie maken dat de medewerker steeds meer eigenaar kan worden van het hele proces van zorgverlening. Met digitale middelen houden we onze kennis bij, werken we samen, verantwoorden we ons werk en communiceren we met onze klanten. En digitale hulpmiddelen, e-health dus, dragen bij aan de zelfwerkzaamheid en onafhankelijkheid van onze klanten.

Zo hoeft iemand met COPD of hartklachten nu al veel minder vaak naar het ziekenhuis, doordat de klant inzicht heeft in de eigen waarden, daar direct feedback op krijgt (via NAAST) en daarmee gemeten waarden en gevoel veel dichter bij elkaar kan brengen. Maar ook steunen we de mantelzorger direct met beeldcontact als deze even niet meer weet wat te doen.

Ik ben ervan overtuigd dat technologie een doorslaggevende rol zal spelen in de  ontwikkeling van de zorg, het teruggeven van de regie over het eigen leven aan de klant en daarmee aan het geluk van onze klanten. ICT&health is een prachtig platform om als lid van de redactieraad onze visie en ervaringen daarover met collega professionals te delen. Daar kijk ik naar uit.