Maak ICT-voorzieningen in zorg niet langer tot hoofdpijndossier
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
De laatste tijd is er veel commotie rondom de enorme werk- en administratiedruk van zorgmedewerkers. Dit is ook niet vreemd, aangezien er veel kostbare tijd verloren gaat aan administreren in plaats van verlenen van zorg. Voorbeelden zijn dubbele boekhouding in verschillende systemen, tijdregistratie in minuten, omslachtige aanvraagprocedures voor hulpmiddelen. Zorginstanties verwachten daarnaast van hun medewerkers dat zij alle handelingen online kunnen uitvoeren. Lang niet alle zorgmedewerkers hebben hier genoeg kennis van, wat de administratiedruk verhoogt. Uit onderzoek van Ictivity blijkt dat zorgverleners een halve dag per week verliezen aan administratie. Een snelle rekensom leert dat dit met ruim 1 miljoen zorgmedewerkers neerkomt op meer dan 200 miljoen verloren uren per jaar. Een enorme kostenpost en zonde van deze kostbare tijd.
De laatste tijd is er veel commotie rondom de enorme werk- en administratiedruk van zorgmedewerkers. Dit is ook niet vreemd, aangezien er veel kostbare tijd verloren gaat aan administreren in plaats van verlenen van zorg. Voorbeelden zijn dubbele boekhouding in verschillende systemen, tijdregistratie in minuten, omslachtige aanvraagprocedures voor hulpmiddelen. Zorginstanties verwachten daarnaast van hun medewerkers dat zij alle handelingen online kunnen uitvoeren. Lang niet alle zorgmedewerkers hebben hier genoeg kennis van, wat de administratiedruk verhoogt. Uit onderzoek van Ictivity blijkt dat zorgverleners een halve dag per week verliezen aan administratie. Een snelle rekensom leert dat dit met ruim 1 miljoen zorgmedewerkers neerkomt op meer dan 200 miljoen verloren uren per jaar. Een enorme kostenpost en zonde van deze kostbare tijd. De passie van zorgmedewerkers ligt natuurlijk in de zorg zelf en niet in de administratieve rompslomp eromheen. Werknemers beleven vaak geen plezier aan ICT, omdat ze dit zien als een tijd- en kostenpost. De nieuwe technologieën voor administratie leveren dan ook voornamelijk frustraties op. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid, vindbaarheid en actualiteit van informatie. Veel zorginstanties werken met verschillende systemen, waarin allerlei informatie is opgeslagen. Hierdoor is er geen eenduidig overzicht met alle informatie. Het schakelen tussen meerdere systemen kost veel tijd en zorgt voor verwarring.