CV
Robert van Berkel is programmamanager Thebe Leert & Innoveert.
Karin Vink is programmamanager Toekomst van Thebe.
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Vvt-instelling Thebe levert wijkverpleging, specialistische zorg, thuisbegeleiding en dagbesteding in 19 gemeenten in West- en Midden-Brabant. Daarnaast bieden ze zorg in 25 woonzorgcentra in de regio. Het doel: ouderen ondersteunen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven. Om dat doel te bereiken, richt Thebe zich op drie pijlers: Zelf, Thuis & Technologie. Die aanpak vraagt om voortdurende innovatie, maar daarvoor zijn alleen goede ideeën niet genoeg. Het vereist een bewust gecreëerd klimaat waarin innovatie kan bloeien.
Volgens Robert van Berkel, programmamanager Thebe Leert & Innoveert, draait innovatie niet alleen om de vernieuwingen zelf, maar vooral om het scheppen van een omgeving waar medewerkers zich veilig voelen om nieuwe dingen uit te proberen. “Als je wilt dat mensen durven te experimenteren, moet je eerst zorgen voor vertrouwen en ruimte. De focus ligt op het stimuleren van een open cultuur waarin innovatie onderdeel is van het dagelijks werk.”
Een andere belangrijke voorwaarde om medewerkers mee te krijgen in vernieuwing is effectieve communicatie – zeker bij een grote organisatie als Thebe. “Voor veel collega’s voelt innovatie nog niet als een vanzelfsprekend onderdeel van hun dagelijkse praktijk”, aldus Van Berkel. “Daarom investeren we in een heldere en gerichte communicatiestrategie, zodat de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste mensen komt. Dat zorgt voor minder weerstand en meer enthousiasme.”
Verder zet Thebe actief in op innovatief leiderschap en de vorming van een netwerk van innovatieversnellers binnen de organisatie. Dit zijn collega’s die uit eigen motivatie vernieuwingen in gang zetten en een voorbeeldrol vervullen. Van Berkel: “Door successen en leerervaringen te delen, krijg je een cultuur van samenwerking en continue verbetering.”
Niet elke innovatie is automatisch een succes of passend binnen de organisatie. Daarom hanteert Thebe een ‘funnel-model’ om voorstellen zorgvuldig te toetsen aan drie leidende principes: leefplezier voor de bewoners, werkplezier voor medewerkers en geldplezier voor de organisatie.
Innovaties die niet aan deze criteria voldoen, worden vroegtijdig gestopt, zodat alle energie en middelen naar ontwikkelingen gaan die echt impact maken. Maar komt een innovatievoorstel succesvol door de funnel en voldoet het dus aan alle criteria, dan wordt het volgens het ‘pas toe of leg uit-principe’ direct in de volle breedte geïmplementeerd.
Een mooi voorbeeld is de introductie van de Wolk, een heupairbag die valletsels kan voorkomen. Dankzij de funnel bleek deze innovatie goed te passen binnen de visie van Thebe. Toch verliep opschaling eerst moeizaam. Door middel van ‘design thinking’ en het organiseren van korte ‘sprints’ werden knelpunten in het gebruik inzichtelijk gemaakt, zoals de overbelasting van fysiotherapeuten die verantwoordelijk waren voor het beheer van de Wolk.
Als oplossing ontwikkelde Thebe ‘Wolk Chat’, een chatbot gebaseerd op ChatGPT die medewerkers ondersteunt bij het gebruik en onderhoud van de Wolk. Deze snelle, iteratieve aanpak laat zien hoe innovatie ook in grote zorgorganisaties pragmatisch en wendbaar kan worden vormgegeven.
"Door successen en leerervaringen te delen, krijg je een cultuur van samenwerking en continue verbetering"
Verder namen de eerste woonzorglocaties en wijkteams van Thebe onlangs de Samenzorg-app in gebruik. Deze app ondersteunt cliënten en hun naasten bij het organiseren van informele (zorg)taken, zoals iemand naar de dokter rijden, de vuilnisbakken buiten zetten of samen boodschappen doen. Thebe ontwikkelde de app samen met Hello 24/7, naar het voorbeeld van hun bestaande mantelzorg-app.
Een succesvol innovatieklimaat ontstaat niet alleen binnen de muren van één organisatie. Thebe zet in op regionale samenwerking, waarbij respect voor elkaars expertise en duidelijke afspraken cruciaal zijn. Klein beginnen met praktische verbeteringen, zoals de invoering van de druppelbril waarmee cliënten zelf oogdruppels kunnen aanbrengen, zorgt voor draagvlak en succes op grotere schaal.
Verder blijkt uit ervaring dat een succesvolle innovatiecultuur om duidelijke kaders vraagt, en om een kartrekker die de lijnen uitzet en de voortgang bewaakt. Zo ontstaat er focus en kunnen gezamenlijke doelen worden bereikt.
Hoewel innovatie soms leidt tot tijdelijke productieverliezen, is het vertrouwen dat dit op termijn wordt terugverdiend verder essentieel. “Er is genoeg werk, het verandert alleen van vorm,” zegt Karin Vink, programmamanager Toekomst van Thebe hierover. Dit inzicht helpt medewerkers de stap naar vernieuwing te zetten en de toekomst van de zorg actief mee vorm te geven.
Innovatie is zeker niet exclusief voorbehouden aan grote organisaties. Thebe stimuleert samenwerking met middelgrote en kleinere partners en deelt kennis en tools om vernieuwing breed toegankelijk te maken. Vink: “Je moet elkaar dingen gunnen en het grotere doel niet uit het oog verliezen: zorg die goed en toegankelijk is voor iedereen.”
Van Berkel beaamt dit en voegt toe: “Mijn advies aan andere organisaties: reserveer tijd en geld voor innovatie. En bouw in je begroting ruimte in om het tekort aan menskracht te kunnen compenseren met technologie en innovatie.”