Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Inzicht in zorginformatie geeft patiënten ARQ meer regie

Sinds 28 april hebben alle patiënten van ARQ Centrum’45 via een PGO of patiëntportaal toegang tot hun zorginformatie. ARQ stelt een van de eerste instellingen binnen de ggz-sector te zijn die hiertoe overgaat. De informatie wordt beschikbaar gesteld via een zelfgekozen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) of patiëntportaal Quli (eveneens als PGO beschikbaar). Patiënten kunnen hun informatie inzien, beheren, opvragen en delen. Dit moet hen meer regie geven over hun behandeling, wat kan leiden tot een sneller en beter behandelresultaat.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

De beschikbare zorginformatie betreft: algemene dossierinformatie, verzonden correspondentie en het medicatieoverzicht. Deze informatie wordt beschikbaar gesteld op basis van het MedMij-afsprakenstelsel. Naast de MedMij-gegevensuitwisselingen stelt ARQ ook andere nieuwe functionaliteiten beschikbaar via Quli. Voorbeelden zijn: het tonen van afspraken, invullen van vragenlijsten en bekijken en reageren op het eigen behandelplan.

Samen beslissen, meer regie

Tijdens de lancering haalde ‘patiënt’, ARQ-bestuurder en CFO Ate Osinga, de beschikbare data op via zowel de portaal- als PGO-route van Quli. Het is de bedoeling dat de extra zorginformatie-uitwisseling behandelaren, patiënten en hun naasten helpt beter samen te werken aan het herstel van de patiënt. Dit valt onder twee doelen van overheid (VWS) en zorgsector. ‘Samen beslissen‘ en ‘meer regie voor patiënt/cliënt’.

Om de privacy en veiligheid te waarborgen, verloopt de zorginformatie-uitwisseling via Digid-verificatie en een aanvullende beveiligingscontrole. De realisatie van deze gestandaardiseerde en beveiligde uitwisseling is mogelijk gemaakt door subsidieprogramma ‘Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional GGZ’ (VIPP GGZ) van VWS en de samenwerking met de gebruikersvereniging van het elektronisch patiëntendossier USER (GVU). GVU vertegenwoordigt 25 procent van de ggz-instellingen die in 2021 digitaal zorginformatie gaan delen met patiënten.

Over ARQ

ARQ Centrum’45 heeft alle psychotrauma-expertise onder één dak en is daarmee naar eigen zeggen uniek in de wereld. De ggz-instelling biedt preventieve ondersteuning en -advies, doet wetenschappelijk onderzoek naar psychotrauma en geeft opleidingen en trainingen. ARQ levert zorg voor mensen met psychotraumaklachten via screening, diagnostiek en behandeling en adviseert organisaties en overheid over de inrichting van zorg voor getroffenen. Ook in coronatijd is er volop vraag naar de expertise van de stichting, waarvan diverse onderdelen al sinds de Tweede Wereldoorlog actief zijn.

ARQ heeft in maart als eerste ggz-instelling de ggz-appwijzer geïntegreerd in haar patiëntportaal. In januari lanceerden de Nederlandse ggz en stichting MIND de website www.ggzappwijzer.nl. Hier kunnen patiënten en behandelaren zien hoe apps voor een betere psychische gezondheid scoren op betrouwbaarheid, veiligheid en gebruikersvriendelijkheid.

Quli, een initiatief van ARQ en vier andere zorgaanbieders, ging ook in maart live met de integratie van de ggz-appwijzer. Meer dan 50 apps met een focus op geestelijke gezondheid kunnen momenteel via de PGO bekeken en eventueel gedownload worden. Ggz-appwijzer werd vorig jaar zomer gelanceerd en moet mensen helpen bij het vinden van apps die mentale veerkracht kunnen versterken.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Reageer

Eén reactie op “Inzicht in zorginformatie geeft patiënten ARQ meer regie”

  1. Wellicht nog korte toelichting op bovenstaande waarin sprake is van een MedMij- en Portaal-route. Die tweede wordt met name gebruikt voor het aanbieden van ehealth en andere functionaliteit aan cliënten, zo mogelijk via Koppeltaal. Gegevensuitwisseling is daarbij interessant als die aanvullend is op de mogelijkheden van MedMij.

    Topprestatie van ARQ Centrum’45 samen met haar leveranciers en (be)geleid door GVU en Hobbe Jan Hiemstra . Eerste organisatie die drie MedMij gegevensdiensten ontsluit.

    Quli is een digitaal platform. Net als LinkedIn. Het omvat gegevens/informatie van/voor jezelf, een persoonlijk en uniek (zorg)netwerk en functionaliteit voor gegevensuitwisseling, communicatie en ondersteuning (zorg).

    Quli is een ‘open’ platform. Wij ontwikkelen zelf functionaliteit én integreren/koppelen functionaliteit van derden, zoals modulen voor ehealth en vragenlijsten. Dat doet LinkedIn denk ik niet 😀.

    In Quli representeert het PGO de positie (gegevens) van het individu. En elke deelnemende organisatie participeert met ‘haar digitale aanbod’ (noem het portaal) in één gemeenschappelijke digitale werkruimte met cliënten en naasten.

Geef een reactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen