Kunstmatige intelligentie op tipping point, ethische vraagstukken belangrijk

27 september 2018
Kunstmatige-intelligentie
Innovatie
Nieuws

De gezondheidszorg kan de komende jaren flink besparen door de inzet van AI en cognitive computing, verwacht Frost & Sullivan. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de besparingen tot 2025 kunnen oplopen tot een slordige 150 miljard dollar.

Volgens Frost & Sullivan is de uptake van kunstmatige intelligentie binnen de gezondheidszorg momenteel nog laag, maar de komende jaren tot 2022 wordt uitgegaan van een gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 69 procent om in dit jaar uit te komen op een waarde van 6,2 miljard dollar. Hoewel de drempel voor veel bedrijven en organisaties in de zorg om AI en cognitive computing in te zetten nog hoog is, zullen grote namen als Google, Microsoft en IBM deze technologieën democratiseren en zullen de kosten hierdoor flink dalen, verwacht Frost & Sullivan. De komende drie tot vijf jaar zal het speelveld dan ook drastisch worden veranderd.

Baanbrekende zorgoplossingen

AI wordt nu nog vooral ingezet om complexe data te ontcijferen en de technologie doet dienst bij de ontwikkeling van het voorspellend vermogen van bepaalde zorgoplossingen, gepersonaliseerde zorg en nieuwe behandelprogramma’s. Tegelijkertijd geeft 15 tot 20 procent van de respondenten in het onderzoek aan AI actief te gebruiken om baanbrekende zorgoplossingen te ontwikkelen. Frost & Sullivan ziet dat het zwaartepunt van AI-ontwikkelingen momenteel in de VS ligt, waar investeringen in de technologie toenemen en de infrastructuur voor AI al relatief goed is ontwikkeld. Ook ligt de adoptie van AI in de VS hoog terwijl ontwikkelingen in Europa worden tegengehouden door strenge datawetten op het gebied van privacy.

Kunstmatige intelligentie trainen in ethiek

Tevens leven er vraagstukken over de ethische aspecten van kunstmatige intelligentie. Ander recent onderzoek door SAS, Accenture, Intel en Forbes Insights wijst uit dat 92 procent van AI-leiders technologen traint in ethiek en 74 procent AI-projecten evalueert. De meeste organisaties die zijn begonnen met AI – dat is op dit moment 72 procent van de organisaties wereldwijd – bieden hun technologiespecialisten ethiektrainingen aan (70 procent) en hebben ethische commissies ingesteld (63 procent) om het gebruik van AI te evalueren. AI-leiders erkennen ook de sterke relatie tussen analytics en hun AI-succes. 79 procent van deze groep zegt dat analytics een belangrijke of centrale rol speelt in de AI-activiteiten van hun organisatie, tegen slechts veertien procent van de respondenten die nog niet hebben geprofiteerd van de inzet van AI.

Zorgvuldig toezicht

Ondanks populaire berichten dat AI zonder menselijke tussenkomst werkt, laat de studie zien dat AI-leiders van mening zijn dat voor deze technologieën toezicht niet optioneel is. Bijna driekwart (74 procent) van de AI-leiders zegt zorgvuldig toezicht te houden met ten minste een keer per week een evaluatie van uitkomsten (bij minder succesvolle AI-adopters is dit 33 procent). Daarnaast zegt 43 procent van de AI-leiders dat hun organisatie een proces heeft voor het uitbreiden of afkeuren van resultaten als ze tijdens een controle als discutabel zijn beoordeeld (bij minder succesvolle AI-adopters gaat het om 28 procent). In totaal maakt 72 procent van de organisaties wereldwijd gebruik van AI in een of meer bedrijfsdomeinen. Meer dan de helft (51 procent) van de AI-adopters gaf aan dat hun AI-inzet een succes is geweest. Zij noemen nauwkeuriger forecasting en besluitvorming, succesvollere klantenwerving en hogere productiviteit als belangrijkste voordelen van AI.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!