Lokale HuisartseNij-app voor vragen, afspraken, recepten

12 december 2018
Nieuws

Huisartsen in Nijkerk en Nijkerkerveen bieden hun patiënten sinds kort de mogelijkheid om via een app afspraken te maken of vragen te stellen over bijvoorbeeld testuitslagen. De HuisartsenNij-app is bedoeld als aanvulling op een digitaal patiëntportaal, zo schrijft het AD.

Patiënten van Gezondheidscentrum De Nije Veste en Gezondheidscentrum Corlaer hadden al langer de beschikking over het patiëntportaal Uwzorgonline. Beide centra vallen onder Gezondheidscentra Nijkerk. Bij deze stichting zijn huisartsen, fysiotherapeuten, psychologen, een apotheek en andere eerstelijns disciplines aangesloten. Sinds enkele maanden kunnen patiënten van beide centra ook afspraken maken, herhaalrecepten aanvragen en vragen stellen aan hun huisarts via de app HuisartseNij. Alle huisartsen in de gemeente zijn volgens het AD via de app bereikbaar. Op de website van Gezondheidscentra Nijkerk staat dat er in oktober al 400 mensen waren die de app gebruikten. Mensen die zich voor gebruik van HuisartsenNij hebben ingeschreven, kunnen een afspraak maken wanneer het hen uitkomt. Verder kunnen ze bijvoorbeeld op een rustig tijdstip een berichtje sturen met een vraag over een uitslag, zodat ze niet in een telefonische wachtrij terecht komen.

HuisartseNij-app niet voor spoedgevallen

De app is niet bedoeld voor spoedgevallen, stelt Ella Benedictus, projectleider van de app bij het Gezondheidscentrum Nijkerk. Dan moeten patiënten gewoon bellen. “Voor de overige zaken is het fijn dat wachtrij bij de telefoniste hierdoor korter wordt. Dat werkt twee kanten op. Het is fijn voor de mensen die bellen dat ze sneller geholpen worden en het is fijn voor de assistentes dat er geen enorme wachtrij is.” Volgens Benedictus is het voor de app een belangrijke voorwaarde dat alle praktijken deelnemen. “Alle patiënten in Nijkerk kunnen we naar dezelfde app leiden. Dat levert geen verwarring op.” Om de app te gebruiken, moeten patiënten zich eerst registreren. Van de 6.000 mensen die al geregistreerd zijn bij het patiëntportaal, zijn er volgens het AD inmiddels zo’n 600 die de app actief gebruiken. “Daar zit wat lucht tussen,” nuanceert Benedictus. “Je hebt mensen die de app niet willen gebruiken en we hebben natuurlijk ook patiënten zonder smartphone."

Vergelijkbare apps

De HuisartseNij-app is vergelijkbaar met apps zoals BeterDichtbij, dat enkele jaren geleden door de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) gelanceerd werd om informatie-uitwisseling en communicatie tussen patiënten en zorgprofessionals te verbeteren. Een aantal ziekenhuizen en huisartsencentra verspreid over Nederland maakt inmiddels gebruik van de app. De app is begin 2018 ondergebracht in een zelfstandige onderneming en uitgebreid met functies zoals beeldbellen (in samenwerking met KPN) en informatiesite Thuisarts.nl. Verder wil BeterDichtbij zich doorontwikkelen naar een PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) op basis van het MedMij-afsprakenstelsel.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!