Financiën en vertrouwen blijven probleem bij opschalen De Waerden: eenvoud en betrouwbaarheid centraal bij beeldzorg

29 augustus 2019
Financiën en vertrouwen blijven probleem bij opschalen De Waerden: eenvoud en betrouwbaarheid centraal bij beeldzorg

Beeldzorg is niet nieuw meer in de zorgsector. Dat was nog wel het geval in de gehandicaptenzorg toen zorgaanbieder De Waerden (Heerhugowaard) er vier jaar geleden mee begon. Inmiddels draait het platform al enkele jaren met succes en willen andere organisaties de dienst graag afnemen, vertellen Jannie Riteco (Raad van Bestuur) en Nicolien Gooijer (Coördinator & Coach Beeldzorg).

“De Waerden wil met beeldzorg de kwaliteit van de ondersteuning verder verbeteren en de begeleiders ontlasten zodat ze hun fysieke aanwezigheid bij cliënten beter kunnen verdelen”, legt bestuurder Jannie Riteco uit. “We willen er altijd zijn voor onze cliënten en tegelijk onze medewerkers zo efficiënt en zinvol mogelijk inzetten.”  

De Waerden biedt op eigen locaties en thuis ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking, zodat ze zoveel mogelijk hun eigen leven kunnen leiden. In de visie en missie van de organisatie wordt het belang van eigen regie onderstreept. De werkwijze tot nu toe is dat cliënten altijd afhankelijk zijn van de fysieke aanwezigheid van begeleiders die meerdere mensen ondersteunen.

Nicolien Gooijer: “Een begeleider heeft veel cliënten om te bezoeken of aandacht aan te besteden. De eigen regie kan dus niet echt doorgevoerd worden als het gaat om het tijdstip van ondersteuning. Met beeldzorg, 24/7, kunnen we de eigen regie en het initiatief van de cliënt echt centraal zetten. De cliënt bepaalt zelf wanneer hij of zij contact wil met een professional.”

Zijn jullie meteen begonnen met het bemensen van een centrale?

Gooijer: “We hebben eerst de randvoorwaarden omschreven. Eenvoudig en betrouwbaar waren sleutelwoorden. We vonden een leverancier die hierin meeging, onder meer bij het ontwikkelen van een systeem waar iedereen mee om kan gaan, ook zonder computerervaring. Geen extra knopjes, meteen toegang tot een professional. Het systeem moet betrouwbaar zijn in het bieden van de beloofde ondersteuning. We zijn meteen en altijd beschikbaar.”

“Dat is best een investering, want je begint met een kleine groep cliënten waarvoor je 24/7 professionele begeleiding biedt. De helft van de dag – zoals wanneer men naar werk of dagbesteding is, belt bijna niemand in. Maar cliënten moeten erop kunnen vertrouwen dat de ondersteuning er is. Die ervaring van betrouwbaarheid wilden we mensen vanaf de start meegeven en dat is gelukt.” 

“Dat geldt ook voor de back-up. Mocht online ondersteuning onverhoopt een keer uitvallen, dan is er altijd de mogelijkheid om contact op te nemen via onze vaste of mobiele telefoon. Als een iPad niet meer werkt, hebben we een samenwerking met I-Connect, een afdeling van GGZ-NHN. I-Connect heeft mensen in dienst met afstand tot de arbeidsmarkt die technisch onderlegd zijn. Zij zijn onze servicedienst en kunnen binnen 24 uur een nieuw device leveren.”

Diversiteit in doelgroepen

De doelgroepen om te ondersteunen zijn heel divers, wat het volgens Gooijer complexer maakt om via beeldzorg altijd de juist begeleiding te geven. Het gaat om mensen met een lichte beperking tot mensen met zware, meervoudige beperkingen.

Dit is een vak apart

Mensen met een verstandelijke beperking, met autisme zonder verstandelijke beperking, ouderen en jongeren. Ongeveer 60 procent heeft bovendien geen of een beperkte leesvaardigheid. Het systeem is daarom meteen zo ingericht dat men niet hoeft te kunnen lezen.

Hebben jullie voor de ondersteuning door zorgprofessionals extern hulp gezocht? En is er nagedacht over de locatie?

Gooijer: “We hebben een fysieke centrale van waaruit we online ondersteuning bieden, ook vanwege bescherming van persoonsgegevens en privacy. Bij de start hebben wij onder onze medewerkers geïnventariseerd wie ervaring wilde opdoen met online ondersteuning. Daarvoor kregen zij een extra vergoeding, omdat ze bovenop hun contracturen konden meedoen. Zo kweek je ook ambassadeurs. Inmiddels hebben we een team van 17 professionele beeldzorgmedewerkers die twee centrales bemensen.”

Riteco: “We hebben voor onze zorgprofessionals ook een opleiding ontwikkeld. Die geeft Nicolien intern, maar inmiddels ook aan collega’s buiten onze organisatie. Er zijn namelijk ook andere organisaties die onze dienst willen gebruiken. Zij krijgen ook een opleiding tot beeldzorgmedewerker. Zo hebben die organisaties ook eigen opgeleide beeldzorgmedewerkers, ongeacht of ze het straks zelf willen oppakken of via ons willen doen.”

Hoe wordt dit allemaal bekostigd? Financiën zijn vaak een pijnpunt.

Riteco: “Daar werd ik inderdaad mee geconfronteerd toen ik vorig jaar bestuurder werd bij De Waerden. Het bleek dat we dit allemaal uit eigen middelen betalen. Dat houdt een keer op. We zijn nu gesprekken aan het voeren met zorgkantoren en de gemeenten. Op dit moment kan alleen het directe beeldcontact bekostigd worden. Er is geen beeldzorgtarief in die zin dat gegarandeerde 24 uurs bereikbaarheid wordt bekostigd. Dus bekostiging blijft een knelpunt.”