Search
Close this search box.
Search

Fitbit, van stappenteller tot health wearable

Toen James Park en Eric Friedman Fitbit in 2007 oprichtten, hadden ze een duidelijk doel voor ogen: de wereld gezonder maken. Aanvankelijk door het ontwikkelen van een alledaags product dat door middel van sensoren, technologie en data kon helpen bij een gezonder en actiever leven. Regelmatig bewegen en sporten spelen daarbij een hele belangrijke rol. Dat werd dan ook de speerpunt van hun missie. Mensen inspireren en in staat stellen gezonder en actiever te leven. Daarover spraken wij met Jorne Korzelius, Senior Marketing Manager bij Fitbit.

Fitbit ontwikkelt vanaf dag één producten die gebruikers helpen hun gezondheids- en fitnessdoelen te behalen. Met de komst van volwaardige health wearables als de Sense heeft Fitbit een grote volgende stap gezet in de transformatie van ‘eenvoudige’ fitness-tracker naar een volwaardige health wearable. Een wearable waarmee gebruikers hun gezondheid kunnen monitoren. Zo worden zij niet alleen gestimuleerd om meer te bewegen en gezonder te leven, maar kunnen ze ook bijhouden wat het effect daarvan is op hun gezondheid.

Daarmee wil Fitbit zich onderscheiden van concurrenten als Samsung en Apple. Zij maken smartwatches met gezondheidsfuncties zoals het meten van hartslag en ademhaling omdat het technisch mogelijk is. Vervolgens worden de producten op de markt gezet als ‘nieuwe gadgets’ met geavanceerde functies. 

Daarbij komt dat sommige smartwatchfabrikanten ervoor kiezen de smartwatches gratis weg te geven bij de aanschaf van een ander, duurder, product. De kans dat mensen die deze smartwatches letterlijk krijgen, deze ook gaan gebruiken als tool voor een gezondere leefstijl is dan zeer klein. Fitbit pakte het vanaf het prille begin in 2007 anders aan. Door die visie en filosofie ontwikkelt het bedrijf duidelijk andere wearables dan de meeste concurrenten. Een kijkje in de geschiedenis van Fitbit.

Van de eerste stappentellers…
De reis van Fitbit begon met ‘eenvoudige’ stappentellers die in dertien jaar tijd doorontwikkeld zijn tot volwaardige health wearables met sensoren die professionele metingen en analyses produceren voor de gebruiker en als indicatie om artsen te spreken. 

Oprichters Park en Friedman zagen in 2007 al dat de technologische ontwikkelingen op het gebied van draadloze verbindingen, sensoren en data ver genoeg vorderden om een wezenlijke bijdrage aan de missie van Fitbit te kunnen leveren. Het eerste product dat ontwikkeld werd en in 2009 op de markt kwam, was de Fitbit Classic. Dat was een stappenteller met een klein schermpje in de vorm van een clip die je aan je kleding vast kon maken. Wanneer je hem in de meegeleverde polsband klikte, kon ook de slaap gemeten worden. Die zogenoemde functie moest nog wel apart geactiveerd worden wanneer je naar bed ging. 

De losse oplader van de Classic deed tevens dienst als basisstation voor de koppeling met een computer en de Fitbit website. De Classic stappenteller verstuurde alle verzamelde data automatisch naar dat basisstation en met een speciaal Fitbit account konden gebruikers de voortgang van hun ‘training’ en status van hun slaapactiviteit bijhouden.

In de jaren die volgden werden, met de voortschrijdende technologische ontwikkelingen, steeds meer functies en sensoren aan nieuwe Fitbit-trackers toegevoegd. Behalve stappen kon al snel ook het aantal gelopen trappen bijgehouden worden. In 2015 verscheen de Fitbit Charge HR. Dit was de eerste tracker die ook de hartslag kon meten. Met de komst van de Blaze, in 2016, voegde Fitbit een sensor toe die in staat was om de verschillende fasen van slaap te analyseren. 

… via de smartwatch hype …
In die jaren werd, onder leiding van grote merken als Apple en Samsung, de smartwatch-hype ontketend. Aanvankelijk waren de eerste smartwatches niet veel meer dan een verlengstuk van de smartphone. Ze toonden binnenkomende berichten, appjes, de tijd en oproepen. Fitbit stapte in 2017 met de Ionic ook op de smartwatch-trein, maar dan wel met in achtneming van de eigen visie: mensen aansporen gezonder te leven.

De Fitbit-smartwatches waren geen verlengstuk van een smartphone, maar de smartwatch-hype zorgde wel voor een verbreding van de doelgroep. Waar health- en fitness trackers voor deze tijd vooral gebruikt werden door (recreatieve) sporters, zorgde de komst van de smartwatch voor een doorbraak bij de ‘gewone’ consument. In de afgelopen jaren zijn steeds meer health-sensoren ontwikkeld waardoor de smartwatch meer en meer evolueerde tot een health wearable. 

…naar volwaardige health wearable
De Sense is de meest recente smartwatch die de fabrikant in de herfst van dit jaar op de markt bracht. Stappen en trappen tellen is nog maar een fractie van de functies. Zoals veel andere smartwatches kan de nieuwe Fitbit ook de hartslag, training (inclusief calorieverbranding) en slaapritme meten. Met behulp van de inmiddels ook door de FDA goedgekeurde ECG-app kunnen aanwijzingen voor hartritmestoornissen zoals atriumfibrilleren, vastgesteld worden. 

Verder meet de Fitbit Sense het zuurstofgehalte (SpO2) in het bloed, de huidtemperatuur en is hij voorzien van een EDA-sensor die het stressniveau kan meten. Daarvoor analyseert hij de hartslag, slaappatronen en huidtemperatuur, gecombineerd met antwoorden op vragen over de mentale en fysieke staat van de gebruiker. Dat maakt de Fitbit Sense eerder tot een volwaardige health wearable dan een smart watch.

Fitbit en COVID-19
Een goed voorbeeld van de meerwaarde die de health-sensoren en metingen van Fitbit-wearables kunnen bieden, is tijdens de coronacrisis ontdekt. In de VS heeft de fabrikant onderzocht of het mogelijk is om een COVID-19 besmetting vast te stellen met behulp van data die met een wearable verzameld wordt. Aan het onderzoek namen 100.000 consumenten deel. 

Zij die na een test besmet bleken te zijn met het coronavirus gaven dit door aan Fitbit. Vervolgens werd gekeken of uit de data van de metingen van de sensoren van de wearble, zoals hartslag, lichaamstemperatuur en ademhaling, eerder een waarschuwing voor een coronabesmetting gegeven had kunnen worden. Uit dat onderzoek bleek dat in bijna de helft van de gevallen de Fitbit een tot twee dagen eerder dan de gebruiker zelf al COVID-19-symptomen kon herkennen. 

Het Fitbit-ecosysteem
Fitbit ontwikkelt de health wearables dus vanuit de visie mensen aan te zetten tot een gedragsverandering om gezonder te leven. “Wij zitten niet specifiek in de wearable of tech business. Wij zitten in de ‘behavioral change’ business”, aldus Jorne Korzelius. “Daarvoor hebben wij de ‘Healthy Behavior Loop’ ontwikkeld. Dit is een compleet ecosysteem dat begint bij het informeren van mensen waarom een gezonde leefstijl belangrijk is, tot het helpen bij het opstellen van een plan en doelen.” 

Daarbij hoort volgens de Senior Marketing Manager ook het aansporen van gebruikers om hun gestelde doelen te halen. Dat kan met meldingen via de app of wearable, maar het belonen van gehaalde doelen is daarbij minstens zo belangrijk en motiverend. Tot slot worden resultaten geëvalueerd en kan de gebruiker via het platform ook de resultaten van zijn gezonde gedragsverandering zien. 

Een wezenlijk onderdeel van het Fitbit ecosysteem is de mobiele app. Daarin wordt alle data van gebruikers verzameld en geanalyseerd. Gebruikers kunnen doelen stellen, aanpassen en de voortgang en resultaten volgen. Wie een Premium-abonnement heeft, krijgt de optie erbij om op basis van alle verzamelde data een gezondheidsrapport uit te draaien. Fitbit stelt al deze data te gebruiken om een nog beter inzicht te krijgen in gedragsveranderingen en de manier waarop deze verder gestimuleerd kunnen worden.

Fitbit in de gezondheidszorg
Met de komst van functies als de ECG-app, stressmeting, het meten van zuurstofgehalte in het bloed en het meten en analyseren van slaap, rijst de vraag in hoeverre de Fitbit health-wearables een bijdrage kunnen leveren aan de gezondheidszorg. De kwaliteit van de metingen met de sensoren van een wearable komen tegenwoordig dicht in de buurt van die van professionele, klinische, meetapparatuur. Kortom, kunnen artsen straks een diagnose stellen op basis van metingen die met een Fitbit-wearable gedaan worden?

“Dat gaat op dit moment nog te ver”, stelt Korzelius. “Onze wearables en sensoren zijn niet bedoeld om medische apparatuur te vervangen, maar de metingen en analyses kunnen natuurlijk wel de basis vormen voor een indicatie of een indicatie dat er iets aan de hand is. Op basis daarvan kan de gebruiker vervolgens contact opnemen met een arts of specialist voor een uitgebreid onderzoek. Daarnaast is het detecteren van hartritmestoornissen vaak lastig omdat deze zich niet constant voordoet en men in sommige gevallen helemaal geen symptomen ervaart.  Een apparaat dat je in staat stelt om gemakkelijk, meerdere malen per dagen een meting te kunnen doen, vergroot daarmee de kans om het te detecteren aanzienlijk. Dat is waar Fitbit een meerwaarde kan leveren.” 

Erik peters

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
thuisarts.nl
Samenwerking voor verdere uitbreiding Thuisarts.nl
digipunt
DigiPunt Zuyderland ondersteunt digivaardigheid
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.