E-health via de huisartsenpost
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Sinds 1,5 jaar is huisarts Edwin de Vaal gevestigd in een nieuw gebouwd gezondheidscentrum in de Wijk Meijhorst in Nijmegen. “Eigenlijk heb ik niet veel met ICT,” zegt De Vaal desgevraagd. Maar al gaande het gesprek blijkt dat mee te vallen en schetst hij zijn visie op de toekomst van e-health bij de huisarts. “Het zou mooi zijn als ICT en e-health per regio centraal geregeld zou worden via de huisartsenpost.”
De verhuizing naar een nieuw pand was niet in eerste instantie ingegeven vanwege een nieuw ICT-beleid, maar was wel de aanleiding om de ICT-omgeving opnieuw te bekijken. Sinds de verhuizing kunnen patiënten online hun afspraken regelen en herhaalrecepten aanvragen. De praktijk werkt met Scipio van OmniHIS, een systeem voor ketenzorg en flexibel declareren, voor SBV-Z-diensten en voor het werken met de UZI-pas. Aansluiting op het Landelijk EPD is ook mogelijk. Om de doktersassistenten te ontlasten en patiëntstromen te stroomlijnen, kunnen patiënten in de beveiligde 24/7 patiëntenomgeving online hun afspraken maken. ‘Wij houden uiteraard een aantal timeslots vrij voor spoedgevallen en overleg. Een ander punt van aandacht is dat mensen die echt met spoed hulp nodig hebben, ons écht moeten bellen’, zegt De Vaal. ‘Dat melden we duidelijk op onze website, een soort van disclaimer zeg maar.’WE ZIJN IN DE OPSTARTFASE MET E-MAIL, MAAR DAT LIJKT HELAAS VANWEGE DE EIS VAN VERSLEUTELING TOCH WAT LASTIGER TE ZIJN