De zorg is te bang voor automatisering en standaardisering
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Organisaties in de zorg laten kansen liggen door hun angst voor vergaande automatisering en standaardisering. De ogenschijnlijke tegenstelling tussen maatwerk voor de cliënt en gestandaardiseerde interne processen ligt daaraan ten grondslag. En een onterecht beeld van de zorgmedewerker als digibeet.
‘ZORGMEDEWERKERS ONDERSCHATTEN IS EEN KOSTBARE FOUT. ZEKER ALS HET GAAT OM ZAKEN DIE DE ZORG BETER MAKEN.’En hoe efficiënter ze dat doen, hoe beter het is. Immers: hoe minder tijd verpleegkundigen, medewerkers van de dagbesteding of thuiszorgwerkers kwijt zijn aan cliëntadministratie, inkoop, of het opvragen van hun verlofsaldo, hoe meer tijd ze kunnen besteden aan waar het echt om gaat: het leveren van de beste zorg.