‘Een mobiele applicatie is geen innovatie’
do 31 augustus 2017
Innovatie
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Mark Van Houdenhoven, voorzitter raad van bestuur Sint Maartenskliniek: Mark Van Houdenhoven, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek, is een fervent voorstander van het gebruik van alle nieuwe mogelijkheden van digitale technologie om zo de gezondheidszorg te verbeteren, zowel voor zorgverleners als patiënten. Maar we moeten ook eerlijk zijn, vindt Van Houdenhoven: een toepassing zoals een mobiele app voegt niets toe wanneer hij niet ingebed wordt in zorgprocessen.
Innovatie is meer dan ‘iets digitaals’ doen. Het gaat om het verbeteren van de zorg. Digitale technologie moet ondersteunend werken en niet het uitgangspunt zijn. Bovendien moet er veel meer worden samengewerkt om digitale innovaties breder toegepast te krijgen, meent Mark Van Houdenhoven, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek. “Wanneer elk ziekenhuis zijn eigen toepassing maakt voor hetzelfde zorgproces, krijg je nooit de noodzakelijke schaalvergroting. Niemand is bereid om de eigen investeringen weg te gooien.”Je vraagt veel van dokters, verpleeg-kundigen en andere zorgprofessionals
Is een systeem of toepassing niet interoperabel? Dan gebruiken we het niet“Je vraagt veel van dokters, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals: bestaande processen opnieuw in richten, maar vooral het vertrouwen dat een digitale innovatie hen kan helpen bij betere zorg voor een patiënt. Het is goed om te leren van fouten, maar je moet wel een stabiele cultuur hebben, wil je telkens iets uitproberen om het na zes weken of zes maanden te schrappen en met nieuwe digitalisering te beginnen. Bovendien vraagt het soms van zorgprofessionals om de sprong in het diepe te wagen met hun patiënt.”