Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Een speciale telefoonlijn voor patiënten met pijn bij kanker die zorgt dat pijnklachten worden geregistreerd, zodat er eventueel actie ondernomen kan worden. Dat is de Pijnlijn die begin dit jaar op de polikliniek oncologie in het Reinier de Graaf Ziekenhuis is geïntroduceerd. Deze telefoondienst is niet alleen interessant als datamanager van deze informatie. Het zorgt in de eerste plaats voor minder pijn en meer begrip en rust bij mensen die na hun behandeling weer thuis zitten of sporadisch een afspraak op de polikliniek hebben, aldus de ervaringen van de kartrekkers in het Reinier de Graaf Ziekenhuis in Delft.
“Normaal gesproken kunnen oncologische patiënten ons 24 uur per dag bellen. Maar het kan voorkomen dat je dan net een spreekuur hebt of in een vergadering zit. Dankzij de Pijnlijn kan de gespecialiseerd oncologie verpleegkundige zelf bepalen wanneer zij of hij terugbelt. En de drempel om de pijnklachten met ons te delen is lager”, aldus Mariette Knegtmans, verpleegkundig specialist Pijn en Palliatieve zorg van het Reinier de Graaf Ziekenhuis in Delft. Samen met haar collega Michel Wagemans, anesthesioloog-pijnspecialist en bestuurslid van de Stichting Pijn bij Kanker hebben zij de Pijnlijn geïntroduceerd in het Delftse ziekenhuis.