Oplossen van tech-geschillen
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Welke opties zijn er en welke is wanneer het meest geschikt? Waar gehakt wordt, vallen spaanders. In automatiseringsprojecten is dat niet anders, wat geschillen tot gevolg kan hebben. De afhankelijkheid van tijdig geleverde, goed werkende en beschikbare ICT-voorzieningen (zoals ZIS/EPD-systemen, EPD’s, ERP-systemen, beeldvormende apparatuur of opslagomgevingen) groeit sterk en draagt eraan bij dat snel wordt gedacht dat dergelijke geschillen “too complex to litigate” zijn. Soms is er inderdaad bepaalde expertise over software of technologie nodig is om een geschil goed te duiden en op te lossen. Dat is zeker niet altijd zo. Een gang naar de rechter is ook niet altijd de beste manier om een geschil op te lossen. Er zijn alternatieven zoals arbitrage en mediation. In deze bijdrage gaan wij in op de belangrijkste verschillen tussen deze vormen van geschillenbeslechting en proberen de vraag te beantwoorden welke vorm het beste past in het bereiken van een oplossing.
Uiteraard is dit een open deur, maar deze trappen we graag in. Alles valt of staat met het maken van goede afspraken en het vastleggen daarvan. Neem daar de tijd voor. Een goed contract is geen garantie dat er nooit een geschil zal ontstaan, maar het leidt er in ieder geval toe dat eventuele problemen en risico’s vooraf bepaald en opgevangen kunnen worden. Daarnaast zijn goede afspraken essentieel om überhaupt een geschil op te kunnen lossen. Zonder heldere afspraken valt niet te toetsen of het eindproduct daar wel of niet aan voldoet. De meeste geschillen zijn gelukkig met een goed gesprek op te lossen. Soms is dat niet het geval en is hulp van buitenaf noodzakelijk. Meestal wordt gedacht aan als eerste gedacht aan een gang naar de rechter.| INDICATIES VOOR | INDICATIES TEGEN |
| U wilt een beslissing over het geschil (wie heeft gelijk?) | U wilt geen openbare procedure (de vuile was niet buiten hangen) |
| U wilt een grondige analyse van het geschil | Het geschil heeft een gering ( nancieel) belang |
| U wilt desnoods hoger beroep kunnen instellen als u ongelijk krijgt | U wilt relatief snel een diepgaand oordeel van technologische deskundigen |
| INDICATIES VOOR | INDICATIES TEGEN |
| U wilt een beslissing (wie heeft gelijk?) | Geschil heeft een te gering ( nancieel) belang |
| U wilt direct een diepgaand oordeel door technologische deskundigen | U wilt graag bij verlies hoger beroep kunnen instellen |
| U wilt geheimhouding |