Zelfmeetkiosk Rijnstate bespaart zorgverleners tijd en administratie

wo 26 november 2025 - 08:45
Zorgtransitie
Nieuws

Rijnstate introduceerde medio november een zelfmeetkiosk op de poliklinieken Interne Geneeskunde, Vasculair en Oncologie. Met het apparaat, waarmee patiënten zelf vitale waarden als bloeddruk, hartslag en gewicht kunnen meten, wil het ziekenhuis de toenemende zorgdruk opvangen. Doordat metingen niet langer uitsluitend door zorgverleners hoeven te worden uitgevoerd, verwacht Rijnstate de werkdruk te verlagen en de zorgprocessen te versnellen. Vrijwilligers staan klaar om patiënten te ondersteunen.

De zelfmeetkiosk moet bijdragen aan efficiëntere consulten, doordat artsen vooraf beschikken over actuele meetgegevens die direct worden gekoppeld aan het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) via HIX. Zo kunnen zorgverleners tijdens het consult meteen beschikken over de resultaten. Daarnaast geeft de kiosk patiënten meer regie over hun eigen zorgproces. Rijnstate onderzoekt de komende maanden bovendien de mogelijkheid om de inzet van de kiosken uit te breiden naar andere poliklinieken.

Samenwerken voor implementatie

Leonie Scheerder, projectleider Advies & Realisatie in Rijnstate was samen met Lucie van Woerkom, teammanager Vasculair Centrum Research en Vaatdiagnostiek en Julie Pol, teammanager interne Geneeskunde verantwoordelijk voor de projectleiding. Om daadwerkelijk de zelfmeetkiosk te kunnen gebruiken, werkten de projectleiders intensief samen met verschillende zorgverleners en -afdelingen van Rijnstate. Dit was essentieel om de implementatie succesvol te laten zijn.

Pol en Van Woerkom vertellen dat het gebruik van de zelfmeetkiosk veel voordelen oplevert. Zo wordt er tijd bespaart die de zorgverleners tijdens het consult nu kunnen besteden aan persoonlijke aandacht voor de patiënt. En doordat patiënten zelf actief metingen doen, worden ze zich bovendien beter bewust van hun lichaam en gezondheid. Zo dragen ze niet alleen bij aan een soepel en efficiënt zorgproces, maar krijgen ze volgens Pol en Van Woerkom ook meer regie over hun eigen gezondheid.

Tijdwinst

Scheerder vult aan dat ook de zorgverleners positief zijn over de zelfmeetkiosk. Zij noemen als groot voordeel dat ze zelf niet meer de metingen bij de patiënt hoeven te doen en zich op de patiëntenzorg en persoon in kwestie kunnen richten. Ook de ondersteunende zorgverleners zoals doktersassistenten hebben baat bij de zelfmeetkiosk. Voor hen levert het ook tijdwinst op nu zij niet meer die metingen hoeven te verrichten. Een ander groot voordeel dat Scheerder noemt is dat er minder administratief werk nodig is. Daardoor is er minder kans op fouten bij het registreren van gegevens.

Op dit moment wordt de zelfmeetkiosk alleen ingezet bij poliklinische afspraken. De komende periode onderzoekt Rijnstate hoe patiënten en zorgverleners van de poliklinieken Interne Geneeskunde, Vasculair en Oncologie de kiosk ervaren. Bij positieve ervaringen kan de inzet in de toekomst mogelijk worden uitgebreid naar POS-afspraken, (dag)opnames, de spoedeisende hulp en uiteindelijk naar alle afdelingen van Rijnstate.

Procesoptimalisatie

Ook andere ziekenhuizen experimenteren met zelfmeetkiosken. Zo liep twee jaar geleden bij het ETZ een proef waarbij patiënten op de poliklinieken Cardiologie, Interne Geneeskunde en Gynaecologie zelf hun vitale waarden konden meten, zoals bloeddruk, hartfrequentie, gewicht en BMI.

De eerste ervaringen waren destijds positief: 90 procent van de patiënten wilde deze manier van meten blijven gebruiken. De proef maakte deel uit van het programma Polikliniek van de toekomst, dat inzet op digitalisering en procesoptimalisatie. Het ETZ was echter niet het eerste ziekenhuis met een zelfmeetkiosk; het Laurentius Ziekenhuis in Roermond was daarin een pionier.

Hoe de zorg haar toekomst inricht? Duizenden zorgprofessionals ontdekken wat echt werkt en verzilveren kansen. Claim ook jouw ticket en ervaar het op het ICT&health World Conference 2026!