Search
Close this search box.
Search

Digivaardig maken van zorgpersoneel werpt snel vruchten af

“Innovaties kunnen alleen groeien op vruchtbare grond. Dat vereist onder andere goede digitale vaardigheden.” Dat zei programmadirecteur Gelle Klein Ikkink (VWS) bij de lancering van het initiatief digivaardigindezorg.nl eerder dit jaar. Redactieraadslid en innovatiemanager Suzanne Verheijden, één van de kartrekkers van dit project, is het hier roerend mee eens. Zij heeft er haar missie van gemaakt dit te verbeteren. “Als we daar geen aandacht aan besteden, dan zit er geen bodem onder innovatie”, aldus Verheijden. WZU Veluwe uit Epe is een zorgorganisatie die hier het afgelopen jaar korte tijd forse stappen in heeft gezet. Een interessante casus die toont wat het een organisatie en medewerkers in korte tijd kan opleveren als er organisatiebreed aandacht voor is.

WZU Veluwe is een zorginstelling met zes locaties en biedt zorg aan ruim 1.000 cliënten met woon-zorglocaties, thuiszorgondersteuning met persoonlijke verzorging, verpleging, dagbesteding en verblijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Epe.

De organisatie heeft een intern programma opgezet en is alle medewerkers collectief en structureel gaan ondersteunen op het gebied van digivaardigheden. Dit wordt gefaciliteerd door een gepersonaliseerde, gebruikersvriendelijke ICT-omgeving. Hoe hebben ze dat aangepakt, wat zijn hun ervaringen en het belangrijkst: wat heeft het hen opgeleverd?  

“We moeten allemaal innoveren en dat begint bij de basis”, zegt Frieda Docter, Hoofd ICT van WZU Veluwe: “Een ICT-omgeving, met één wachtwoord voor toegang tot alle digitale toepassingen die nodig zijn om je werk te kunnen doen. Het is niet alleen een kwestie van een nieuwe ICT-omgeving, maar ook een zo simpel mogelijke digitale werkplek die altijd en overal beschikbaar is voor medewerkers. We zijn nog maar een half jaar live en krijgen nu al te horen dat we veel beter bereikbaar zijn. Daar zijn we heel blij mee.” 

Risicomanagement

Van documenten, notulen, roosters tot toegang tot een elektronisch cliëntendossier: het moet zo simpel mogelijk. Niet alleen omdat dat ervoor zorgt dat de minder digitaal vaardige medewerkers onder het zorgpersoneel soepeler mee kunnen bewegen in de digitalisering en toestroom van zorginnovaties. Ook omdat een goed afgestemd ICT-systeem zorgtijd bespaart, de kans op fouten reduceert en in tijden van crisis, zoals een cyberaanval of een groot issue rond privacy, makkelijker te doorgronden is.  

WZU Veluwe uit Epe heeft een ICT-partij gezocht die hier veel ervaring mee heeft. Die bleek dichterbij dan gedacht – het Overijsselse dorp Lemelerveld: Unica ICT Solutions, een landelijke allround ICT-dienstverlener, met vestigingen in Eindhoven, Geleen, Deventer en Lemelerveld. Dit ICT-bedrijf heeft samen met de IT-afdeling van WZU Veluwe een gebruikersvriendelijke ICT-omgeving voor alle medewerkers van deze zorginstelling ontwikkeld en neergezet. 

“WE MOETEN ALLEMAAL INNOVEREN EN DAT BEGINT BIJ DE BASIS

Meerdere locaties

“Werken vanuit de cloud was al een wens van ons”,  stelt Docter. “Dit omdat wij op verschillende locaties werken en we in de afgelopen jaren al hadden gestuurd op het gebruik van SAAS-applicaties (Software-as-a-Service, toepassingen als dienst, red.). We wilden iets bouwen zodat we makkelijker benaderbaar zouden zijn en toekomstbestendig, om eenvoudiger aan te kunnen haken op nieuwe toepassingen. We zijn ook gaan kijken of we het aantal leveranciers konden beperken. Van bekabeling, WiFI, (cloud)telefonie tot aan de inrichting van de werkomgeving. Unica kan dat allemaal leveren.” 

Maurice Bosman van Unica ICT Solutions werkt al ruim twintig jaar in de ICT en heeft zich altijd veel bezig gehouden op de mens achter de ICT. “Je ziet in de praktijk dat daar nu veel behoefte aan is, omdat veel zorgmedewerkers overdonderd worden door alle innovaties, maar ook snappen dat ze er mee moeten leren omgaan.” 

Docter: “Aan de hand van functieprofielen van alle medewerkers en interviews met hen, hebben we eerst alle persoonlijke profielen in kaart gebracht. We weten nu precies welke applicaties en office toepassingen een medewerker nodig heeft en waar zij bij moeten kunnen. Van medewerkers die alleen maar toegang tot het roostersysteem nodig hebben tot aan medewerkers die grote Excel-bestanden moeten maken.” 

“Ook hierin hebben we het menselijke aspect weer meegenomen en coachen wij medewerkers continu”, vervolgt Bosman. “Dit bijvoorbeeld om ze bewust te maken van de gevaren van cybercrime en te ondersteunen bij adoptie van nieuwe technologie. Neem nou wachtwoorden: een heel praktisch ding met een enorme impact. Bij WZU zag ik dat medewerkers soms wel tien wachtwoorden gebruikten. Enorm belemmerend als je er één vergeet en daardoor niet in je systeem kan. Als je IT-afdeling dan ook nog gesloten is, heb je echt een probleem. Dat hebben wij nu opgelost: alle medewerkers hebben nog maar één wachtwoord nodig voor al hun systemen.” 

Kostenbesparing door andere licenties

Docter benadrukt dat het niet alleen een besparing is in frustraties om wachtwoordgebruik en dus zorgtijd, maar dat deze vernieuwing ook concreet geld bespaart. Als voorbeeld noemt zij het gebruik van Office 365: ”Aan elke individuele medewerker hangt nu een persoonlijke licentie voor het gebruik van Officepakketten variërend van 2 tot 20 euro per medewerker. Hiermee hebben we een grote structurele besparing gerealiseerd.” 

Hoe heeft het zorgpersoneel deze omslag ervaren? Docter: ”Het grappige is dat het juist de medewerkers zijn die aanvankelijk weerstand boden, die nu aangeven dat het heel fijn werkt en het ze tijd oplevert. We hebben altijd geprobeerd om dat met ons projectteam zoveel mogelijk op te vangen. In die periode hebben we zes ICT-studenten in dienst genomen om ondersteuning te bieden op de werkvloer. Vier van deze studenten zijn zelfs bij ons blijven werken. Zij geven onder andere instructies of trainingen, maken instructiefilmpjes, assisteren bij de helpdesk en richten werkplekken in. De keus was om er een paar extra consultants bij te halen of een aantal eigen medewerkers met ICT-kennis, die hier op de werkvloer kwamen lopen. We hebben gekozen voor het laatste. Dat werkt hier het beste om het direct vanaf de werkvloer op te pakken.” 

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Volg jij ons al?

Je hebt een abonnement nodig om verder te lezen.

Je 3e gratis artikel is voorbij, klik op de button onderin om een abonnement af te sluiten.