Moeten? We moeten helemaal niks!
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Stop met communiceren over technologie als een ‘must’ in verband met het arbeidsmarkttekort en de dubbele vergrijzing! Zo, die is er uit, dat lucht op. Het valt me de laatste tijd namelijk op dat bestuurders en managers die het over technologie in de zorg hebben, steeds communiceren vanuit de urgentiehoek.
Ik word dan ook steevast aangekondigd voor een lezing over technologie in de zorg met zinnen als:
Oké, die laatste zin formuleren ze niet zo, maar het komt er wel steeds op neer. Dat zit me dwars. Ten eerste: niemand wordt gemotiveerd van het woord moeten. Pubers niet, licht verstandelijk gehandicapte jongeren niet, en zorgprofessionals ook niet.
Ten tweede klinkt het een beetje als een slachtofferrol. “Ik kan er ook niets aan doen mensen. Die technologie is nodig. Ik kan niet anders onder deze omstandigheden. Sorry”. Wat mij betreft een zwaktebod (zeker als je daarna klaagt over de weerstand die mensen laten zien als het om technologie gaat). Ten derde zit er nul persoonlijke drive, motivatie en enthousiasme in. Hoe wil je dan je mensen meekrijgen?
Pro-technologie
Ik ben pro-technologie (mijn werkweek is er sinds 2009 behoorlijk mee gevuld). Natuurlijk is er een extra urgentie om de inzet van technologie te versnellen. Natuurlijk hebben we een tekort aan handen en is het belangrijk om te kijken waar technologie die handen kan helpen of vervangen.
Maar dat is toch niet de reden waarom we technologie toepassen? Dat doen we omdat technologie kansen biedt voor cliënten, patiënten en medewerkers. Omdat technologie routinematige taken over kan nemen, de zelfredzaamheid verbetert, mensen langer thuis laat wonen, het welzijn verhoogt en het inzicht in de eigen gezondheid vergroot. Communiceren vanuit moeten, zorgt vanuit de theorie van verandercommunicatie voor de aanmaak van remmende stoffen in de hersenen en een vluchtreactie. Mensen horen de hele inhoud niet meer.
Wat praktische tips:
Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je het urgentiegevoel bij medewerkers en cliënten/patiënten niet mag vergroten. Inzicht geven in de problemen die er zijn en die gaan komen, is essentieel. Het gaat echter om waar je de nadruk op legt in je boodschap! Hoe neem je medewerkers mee naar de toekomst? Wat mij betreft vanuit willen.
Want: we moeten helemaal niks!