Hoog tijd voor coschap digitalisering en innovatie
wo 26 augustus 2020
Innovatie
Premium
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Door de coronacrisis komen verschillende werelden versneld bij elkaar: overheid, zorgaanbieders, leveranciers en patiënten. Daar zijn Ron Roozendaal, directeur Informatiebeleid bij VWS en Mark Van Houdenhoven, bestuursvoorzitter Sint Maartenskliniek, het snel over eens. Maar het vraagt van ieder veld wel aandacht om die versnelling vast te houden. Bijvoorbeeld met een coschap voor jonge dokters, zodat ze zich digitalisering kunnen eigen maken. Of een coschap voor bedrijven, om ze in hun hart te raken met het specifieke karakter van de zorg.
Zet deze twee mannen met elkaar aan tafel – ook al is die virtueel. Breng de corona-app (inmiddels bekend als CoronaMelder) ter sprake. Vraag naar lessons learned van de coronacrisis. Et voilà: de goede voorbeelden en aanbevelingen buitelen over elkaar heen, gelardeerd met een vleugje nederigheid en een grote dosis verwondering. In tien punten: wat heeft de coronacrisis teweeg gebracht op het gebied van digitale zorg en wat zijn de succesfactoren voor zorginnovatie?
Mark Van Houdenhoven vat het samen: “Door transparant te zijn en ruimte te bieden voor inbreng, willen partijen meedoen.” Roozendaal beaamt dat, maar ziet ook de keerzijde: “Iedereen vindt er wat van, dus je moet wel wat uitleggen. Mensen denken dat er een surveillance-app komt die in de gaten houdt wat je uitspookt. Dat is niet zo. De app is anoniem en weet niet wie welke telefoon heeft of wie welke besmetting heeft. Vergelijk dat maar eens met een regulier contactonderzoek door de GGD. Die heeft veel bevoegdheden en mag allerlei gegevens van jou vragen. Toch ervaren sommige mensen dat als minder indringend.”
3. Behoudt het goede
In het zorglandschap ziet Van Houdenhoven een opmars van digitale zorg als vervanging van, of aanvulling óp reguliere zorg: “Is er sprake van een tijdelijke versnelling, of blijft dit zo, en hoe houden we het dan vast?”
"De zorg heeft een hoge mate van ‘can do’ mentaliteit"
Roozendaal signaleert het been-bijtrekprincipe: we passen onze werkwijzen aan, omdat ze simpelweg veel meer gemak opleveren. “Gemak wordt een factor van betekenis. Zoals beeldbellen met de dokter. Philips heeft bijvoorbeeld in één week een tijdelijk portaal voor de overdracht van beeldinformatie tussen ziekenhuizen ontwikkeld. Niemand wil dan toch terug naar beelduitwisseling via een dvd?”