Programma

Nieuws
Artikel delen

Portaal MijnSaxenburgh biedt per november realtime uitslagen

De Saxenburgh Groep gaat patiënten vanaf november 2018 realtime inzage bieden in uitslagen van onderzoeken via patiëntenportaal MijnSaxenburgh. Momenteel worden uitslagen nog met een vertraging van vijf werkdagen gepubliceerd. Via het portaal kunnen patiënten van onder meer het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg hun medische gegevens en afspraken 24/7 online raadplegen.

Kinderarts Karin Zwager, nauw betrokken bij de implementatie van het portaal, benadrukt dat online inzage mensen helpt om beter betrokken te raken bij hun behandeling. Het is volgens haar ook niet meer van deze tijd dat alleen de huisarts of specialist medische gegevens kan inzien zoals het medicatieoverzicht, labuitslagen en brieven. Zwager benadrukt echter dat inzage vrijwillig is. Wie het te ingewikkeld vindt of bang is voor de uitslag, kan beter wachten tot de poli-afspraak om de situatie samen met de arts door te nemen.

“Voor chronisch zieke mensen is het een uitkomst, zij weten vaak wel wat bepaalde uitslagen inhouden. In afstemming met de arts kan dan direct gehandeld worden, een pilletje meer of minder afhankelijk van uitslag. Het portaal zal bijdragen aan de veiligheid. Omdat patiënten kunnen meekijken of gegevens zoals het medicatieoverzicht kloppen. Daardoor zullen er minder fouten optreden.”

Maatwerk inzage medische gegevens

In februari van dit jaar pleitte de Patiëntenfederatie Nederland er bij ziekenhuiskoepel NVZ voor dat alle patiëntportalen aan patiënten de mogelijkheid moeten (gaan) bieden om hun uitslagen en labwaarden direct in te zien, of met vertraging. Bestaande portalen die de patiënt geen mogelijkheid voor maatwerk bieden, moeten dan worden omgebouwd, zodat de patiënt kan aangeven of hij uitslagen direct wil zien, of pas na uitleg door de arts.

Veel ziekenhuizen bouwen een wachttijd in van een week. In die tijd kunnen artsen de uitslagen duiden. De Patiëntenfederatie vindt die gedwongen wachttijd een vorm van betutteling. De vraag is wanneer de uitslagen voor de patiënt te zien moeten zijn. Direct, of pas na enkele dagen, zodat de arts kan duiden. De Patiëntenfederatie wil een oplossing waarbij patiënten die dat willen, alle uitslagen direct moeten kunnen inzien.

Het UMC Utrecht werd destijds als positief voorbeeld aangedragen. Dat geeft de uitslagen direct, maar waarschuwt vooraf dat patiënten geconfronteerd kunnen worden met onverwachte uitslagen. Wie dat niet wil, hoeft niet te kijken. Zo’n bedenkmoment is volgens de federatie een mogelijke oplossing voor het probleem van wel of niet direct tonen.

Overleg met patiënten over inrichting portaal

Sander Gerritsen, directeur van de NVZ, liet daarop weten dat ziekenhuizen het belang van overleg met patiënten over de inrichting en het gebruik van patiëntenportalen onderschrijven. Volgens de NVZ-directeur voeren zorginstellingen samen met dokters intensief gesprekken met cliëntenraden en richten zij patiëntenpanels in om te horen wat de doelgroep belangrijk vindt in een portaal.

Ziekenhuizen en categorale instellingen maken volgens hem na overleg met cliëntenraden en patiënten een zorgvuldige afweging om medische gegevens direct toegankelijk te maken, of om daar een vertragingstijd van maximaal zeven werkdagen voor in te richten. Die vertragingstijd komt volgens Gerritsen voort uit het VIPP-programma, dat digitalisering van ziekenhuisinformatie bevordert.

Realtime inzage in gegevens

Het Röpcke-Zweers Ziekenhuis ging 9 juli van start met het online patiëntenportaal MijnSaxenburgh. Het ziekenhuis is onderdeel van de Saxenburgh Groep. Zorginstellingen die onder de groep vallen, werken al met een eigen cliëntenportaal: het Verwantenportaal. In juli werd al aangegeven dat realtime inzage in gegevens snel gerealiseerd zou worden.

Het Röpcke-Zweers biedt meer vormen van gedigitaliseerde informatie voor en communicatie met patiënten. Zij worden sinds januari 2018 ziekenhuisbreed van informatie voorzien over hun ziektebeeld of behandeling via het Inforium-platform. Verder maakt het ziekenhuis gebruik van de app BeterDichtbij. Specialisten kunnen met deze app met hun patiënten communiceren en gegevens uitwisselen.

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe de zorg haar toekomst implementeert? Wilt u deze mede inrichten, er invloed op uitoefenen en/of de relevante innovaties ervaren? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn na registratie gratis maar nu al beperkt beschikbaar! Dus wacht niet en 
meld u snel aan!

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen