Sanofi, Verily richten joint venture op voor nieuwe aanpak diabetes

12 september 2016
Nieuws

Het Franse farmaciebedrijf Sanofi en Alphabet (voorheen Google) dochter Verily Life Sciences richten een joint venture op waarmee ze nieuwe oplossingen willen ontwikkelen voor het groeiend probleem van diabetes in met name de westerse wereld. De twee ondernemingen stoppen een kleine 500 miljoen dollar in de gezamenlijke onderneming.

Sanofi verwacht dat de overeenkomst met  Verily Life Sciences, zal zorgen voor snellere vooruitgang op het gebied van monitoring en behandeling van diabetes. Verder verwacht de Franse onderneming dat de joint venture onder de naam Anduo zal helpen bij het vinden van een weg in het steeds concurrerender markt voor diabetes-producten.

De nieuwe onderneming laat weten dat het mensen met diabetes wil helpen om gezond te leven door het ontwikkelen van totaaloplossingen die devices, software en medicatie omvatten, zo blijkt uit een persverklaring van de twee initiatiefnemers. Zij willen medisch zorgverleners voorzien van eenvoudige en intelligente oplossingen op het gebied van ziektebeheer.

Sanofi stopt 248 miljoen dollar in de joint venture. Verily stopt eenzelfde bedrag in onduo, al is niet duidelijk welke vorm deze investering aanneemt. Het hoofdkantoor van  de joint venture komt in Cambridge te staan. De CEO is Joshua Riff. Onder zijn leiding is het de bedoeling dat de onderneming gebruik maakt van de expertise van de twee moederbedrijven: geminiaturiseerde elektronica, analytics en ontwikkeling van consumentensoftware in het geval van Verily; klinische expertise en ervaring in het bieden van innovatieve behandelingen aan diabetici.

In eerste instantie legt Onduo de focus op mensen met type 2 diabetes, specifiek op het ontwikkelen van oplossingen die mensen helpen bij hun dagelijkse beslissingen op het gebied van gezondheid. Voorbeelden zijn beter medicatiebeheer, verbeterde leefgewoonten en duidelijker doelstellingen. Op termijn wil Onduo de aandacht ook richten op mensen met type 1 diabetes en uiteindelijk op iedereen die het risico loopt om diabetes te krijgen – zodat dit mogelijk voorkomen kan worden.

Onduo stelt dat het een multi-stakeholder aanpak heeft op het gebied van diabetesbeheer, door de diabetesgemeenschap, clinici, betalende partijen en medische professionals te betrekken in het proces van productontwikkeling. In de VS lopen er nu twee proeven waarbij het Onduo platform getest wordt door medische professionals en mensen met diabetes in een klinische zorgomgeving.  Verder overlegt Onduo voortdurend met belangengroeperingen.

In 2014, zo stellen Sanofi en Verily, waren er mondiaal naar schatting zo’n 422 miljoen mensen die diabetes hadden. De mondiale zorgkosten op dit gebied zijn goed voor een bedrag van 827 miljard dollar.