UMC Utrecht en de Universiteit van Amsterdam (UVA) hebben samen een virtuele supermarkt ontwikkeld. Het doel is om te achterhalen hoe mensen keuzes maken in de supermarkt en hoe ze geholpen kunnen worden bij het kopen van voor hen gezondere producten. Op 5 oktober wordt deze onderzoekstool getoond op het Betweter Festival in Utrecht.
Bij het UMC Utrecht is de ontwikkeling van de virtuele supermarkt van start gegaan met een interactieve virtuele omgeving waarin mensen achter de computer boodschappen kunnen doen. Behalve deze interactieve omgeving is een versie ontwikkeld die geschikt is voor neuro-imaging onderzoek. Neuro-imaging omvat technieken die worden gebruikt om de structuur of functie van hersengebieden in beeld te brengen. Zo is onderzocht via welke hersenmechanismen advertenties die met gezondheid te maken hebben de voedselkeuze beïnvloeden. De Universiteit van Amsterdam heeft de virtuele supermarkt verder ontwikkeld tot een toepassing waarbij deelnemers met een Virtual Reality-headset en controllers daadwerkelijk door een virtuele supermarkt kunnen bewegen en producten op kunnen pakken. Deze virtuele supermarkt wordt nu gebruikt om onderzoek te doen naar de effecten van verpakkingen, prijzen (subsidies en taks), en ‘nudges’ (bv. kaders, pijlen en sociale normboodschappen) op de voedselkeuze.UMCU, UvA onderzoeken koopgedrag met virtuele supermarkt
do 20 september 2018 - 16:05
VR
Nieuws
Hoe de zorg haar toekomst inricht? Duizenden zorgprofessionals ontdekken wat echt werkt en verzilveren kansen. Claim ook jouw ticket en ervaar het op het ICT&health World Conference 2026!