Geef het e-consult ruimte om zich te bewijzen
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Voor het e-consult geldt helaas nog steeds voor veel huisartsen én patiënten dat onbekend onbemind maakt. Dit terwijl degenen die er al wel gebruik van maken positief zijn over de meerwaarde die het beide partijen biedt. Voor de verdere ontwikkeling ervan is het dan ook belangrijk dat huisartspraktijken gewoon over de drempel heen stappen en er ervaring mee gaan opdoen. Een voorbeschouwing op de eHealth-monitor die in november zal verschijnen.
Huisarts Miranda Buckley van huisartspraktijk Buckley in Rotterdam heeft een praktische tip voor collega’s die overwegen aan de slag te gaan met het e-consult. ‘Gewoon ermee starten’, zegt ze, ‘het loopt toch geen storm.’ Zelf heeft ze die stap al gezet, met als resultaat een gemiddelde van vijftig tot honderd e-consulten op jaarbasis. ‘Het werkt drempelverlagend en zorgt voor minder druk op de assistente’, zegt ze. ‘En het gebruiksgemak is groot. We bieden het daarom ook direct als optie aan bij de wachtrij van de telefonische lijn.’* Buckley stelt dat het gebruik van het e-consult vooral gemakkelijk is voor patiënten die vragen hebben over hun medicatie. ‘Het is een nuttig hulpmiddel om het medicatiegebruik van patiënten te begeleiden’, zegt ze. ‘Ook is het handig voor het beantwoorden van niet-acute korte vragen en voor vragen van patiënten die met vakantie zijn en dus niet naar de praktijk kunnen komen. Daarnaast zijn er patiënten die een foto doorsturen van een plekje op de huid waarover ze een vraag hebben.’Uit onderzoek van het NIVEL en Nictiz blijkt dat zorggebruikers het een voordeel vinden dat ze de tijd kunnen nemen om goed na te denken over hun vraag
Die laatste bevinding is belangrijk in relatie tot de koudwatervrees die lijkt te bestaan bij patiënten die nog niet vertrouwd zijn met e-consult. Uit onderzoek van NIVEL en Nictiz blijkt dat zorggebruikers het gebrek aan persoonlijk contact zien als negatief punt van het e-consult [1]. Toch lijkt het lage gebruik niet te komen doordat zorggebruikers geen positieve punten aan het e-consult zien. Zo zien zorggebruikers als voordeel dat ze de tijd kunnen nemen om goed na te denken over hun vraag. Ook hier geldt: zorggebruikers die al ervaring hebben met het e-consult zijn positiever over het gebruik ervan. Tanja Swinkels ziet hierin een belangrijk argument om het gebruik ervan bij patiënten te stimuleren. ‘De huisarts heeft hierin een grote rol’, zegt ze. ‘Patiënten moeten immers weten dat het e-consult wordt aangeboden en wat het precies is. Ik denk dat het informeren van de patiënt de meest belangrijke stap is om het gebruik van het e-consult in de praktijk te vergroten. Daarnaast is mond-tot-mond reclame door huisartsen belangrijk om bij huisartsen die nog niet actief zijn met e-consult de mythes hierover weg te nemen.’